Apple julkisti eilisiltana odotetusti iPhone 5S- ja 5C-puhelimet.
Applelta odotettiin tai ainakin toivottiin yllätystä. Ja sellainen myös saatiin.
Yllätys oli nimittäin se, että yllätystä ei tullut. Applella ei ollut enää vetää kaniinia hatusta ihmisten leukojen loksauttamiseksi.
Applelta toivottiin kelloa, uudistettua Apple-tv:tä tai jotain, joka olisi pysynyt salassa julkistukseen asti. Niitä ei näkynyt.
On perusteltua sanoa, että Apple teki samsungit: Julkistuksen sisältö tiedettiin kokonaisuudessaan etukäteen. Itse tuotteet olivat vanhan teknistä päivittämistä (iPhone 5S) sekä vanhan tekniikan uudelleenpaketointi uutta myyntikierrosta varten julmalla ylihinnalla (iPhone 5C).
Ainoa iPhone 5S:n merkittävä uudistus oli sormenjälkiskannaus.
On harvinaisen totta, että salasanoille ja pin-koodeille tarvitaan vaihtoehto. Mutta urkintakohun yhä velloessa ajankohta tämäntyyppisen ominaisuuden julkistamiselle ei olisi voinut olla huonompi.
Sitten ovat iPhone 5C:n värikuoret, jollaisia on nähty muilla valmistajilla vuosikausia.
Värikuoria voi perustella sillä, että asiakkaat halusivat niitä. Mutta jos se hyväksytään, hyväksytään samalla se, että nyt Apple seuraa asiakkaita. Aikaisemmin asiakkaat seurasivat Applea.
Kannattaa noteerata myös se, että Suomen (ja monen muun maan) myyntiintulopäivästä ei hiiskuttu mitään. Apple on tavannut usein kertoa laitteidensa saatavuudesta heti julkistuksen yhteydessä.
Postjobs-Applen pettäessä kuuluu pelata "Steve Jobs ei olisi hyväksynyt tätä" -kortti. Se on silti vain osittain totta. Voi olla, että Jobs olisi markkinoiden paineessa hyväksynyt värikuorelliset iPhonet hampaita narskutellen.
Mutta hän tuskin olisi järjestänyt isoa julkistustilaisuutta ilman ainoatakaan yllätystä.
Kirjoitusvirhe korjattu.