Älykkäät autot varoittavat kuljettajia vaaroista Saksassa - Digitoday - Ilta-Sanomat

Älykkäät autot varoittavat kuljettajia vaaroista Saksassa

Onnettomuudet vähenevät, kun viisas auto tunnistaa muut moottoriajoneuvot ja varoittaa vaaratilanteista. Saksalaiset autonvalmistajat aikovat tuoda nämä menopelit markkinoille vajaan kahden vuoden kuluessa.

27.6.2013 10:03 | Päivitetty 27.6.2013 10:03

Frankfurtissa Saksassa testattiin äskettäin car-to-x-viestintäteknologialla varustettuja autoja, jotka pystyvät kommunikoimaan sekä keskenään että kuljettajan kanssa.

Car-to-x-auto huomaa erilaiset vaaratilanteet kuten ruuhkat, jonossa äkillisesti pysähtyvän ajoneuvon tai auton eteen ilmestyvän moottoripyöräilijän paljon aiemmin kuin kuljettaja näkee ne, kertoo Britannian yleisradioyhtiö BBC.

Kun vaara on havaittu, auto varoittaa kuljettajaa äänimerkeillä ja ohjauspaneelin erikoisnäytölle ilmestyvillä ilmoituksilla. Merkit vahvistuvat, jos niihin ei reagoida. Audi kehittää omiin malleihinsa myös tärisemällä varoittavaa ohjauspyörää ja kaasupoljinta, joka vastustaa vauhdin lisäämistä työntymällä itse ylös tai värisemällä.

Saksalaisten autovalmistajien yhteenliittymä Safe Intelligent Mobility Testfield  (SIM TD) järjesti Frankfurtissa maailman suurimman autojen car-to-x -teknologiatestin, johon osallistui 500 vapaaehtoista kuljettajaa. Testiautoilla ajettiin 1,7 miljoonaa kilometriä.

SIM TD arvioi, että ensimmäiset puhuvat autot rullaavat kaduilla vuonna 2015. Kehitysprojektia johtaa mersuvalmistaja Daimler ja siinä ovat mukana myös BMW, Audi, Volkswagen, Ford ja Opel.

Liikennevalotkinauttavat kuljettajaa

Myös älykkäät liikennevalot viestivät pian sekä keskenään että autojen kanssa. Liikennevalot voivat esimerkiksi kertoa autolle, millä nopeudella kannattaa ajaa päästäkseen seuraaviin valoihin niiden ollessa vihreinä.

Punaisissa valoissa odottava auto saa kuulla, kuinka paljon odotusaikaa on vielä jäljellä. Pysäköintipaikkaa hakeva voi saada palvelusta vinkin lähimmästä vapaasta ruudusta.

– Tästä syntyy valtavasti etuja: kehittämällä liikenteen sujuvuutta sekä parannamme ihmisten liikkuvuutta että karsimme ympäristöhaittoja, sanoo SIM TD:n projektia johtava Christian Weiss.

Saksalle 11,4 miljardineuron säästöt

Christian Weiss laskee, että Saksa pystyy vähentämään car-to-x-teknologian vuoksi noin 11,4 miljardia euroa ruuhkien ja liikenneonnettomuuksien kuluja. Noin 3 500 henkilöä kuolee Saksassa vuosittain liikenneonnettomuuksissa.

Myönteisten vaikutusten saavuttamiseksi uusi teknologia pitäisi saada käyttöön noin viiteen prosenttiin koko autokannasta eli Saksassa noin kahteen miljoonaan autoon. Asennuksen hintaa ei ole vielä laskettu.

Car-to-x-teknologialla voidaan tarkkailla myös vaarallisen voimakkaita tuulia, jäistä tienpintaa tai asfalttiin helteessä syntyviä murtumia – ja varoittaa niistä kuljettajaa. Teknologia käyttää langatonta lähiverkkoa ja 3G-mobiililaajakaistaa.

Autoilijan ei tarvitse pelätä, että car-to-x-teknologialla seurattaisiin jatkossa myös yksityisten ajoneuvojen reittejä.

– Kukaan ei jäljitä vain yhtä autoa, sillä jokaisella autolla on tuhansia identiteettejä, jotka vaihtuvat joka sekunti, kertoo kehityksessä mukana oleva asiantuntija Fraunhofer Focus -instituutista Berliinistä.

Järjestelmää testataan parhaillaan myös Yhdysvalloissa ja neuvottelut sen viemisestä Kiinaan ja Japaniin on aloitettu.

Ford kehittää Yhdysvalloissa myös autoa, joka huolehtisi ruuhkassa ajosta kuljettajan sijasta. Yhtiö on arvioinut saavansa auton markkinoille noin  neljän vuoden kuluttua.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?