IBM:n Watson alkaa palvella kuluttajia - Digitoday - Ilta-Sanomat

Mitä, jos asiakaspalvelussa vastaisi tietokone? Kohta vastaakin

Julkaistu: 31.5.2013 15:39, Päivitetty 31.5.2013 15:39

Onko ihmiset tietovisassa voittaneesta Watson-tietokoneesta tosielämän asiakaspalvelijaksi? Kohta se selviää.

IBM:n luonnollista kieltä ymmärtävä Watson-supertietokone todisti kyvykkyytensä Jeopardy-tietovisassa kaksi vuotta sitten. Sen jälkeen Watsonia on viety terveydenhuoltoon, mutta nyt tietokoneen taidot valjastetaan ensimmäisiä kertoja arkeen.

IBM kertoo kehittäneensä Watson Engagement Advisor -työkalun, joka voidaan sovittaa tavallisten yritysten apuriksi esimerkiksi asiakastukeen. Ensimmäisiä käyttäjiä ovat muun muassa IHS, Nielsen ja Royal Bank of Canada.

Pilvipalveluna tarjottava ratkaisu on suunniteltu auttamaan yrityksiä palvelemaan asiakkaitaan nopeammin ja entistä yksilöllisemmin. Tiedotteen mukaan "ratkaisu murskaa valtavalla tietojenkäsittelykapasiteetilla big dataa, suodattaa asiakaspalvelijalle oikean ja palvelutilanteessa oleellisen tiedon sekä antaa vastausvaihtoehtoja nopeuttaen näin asiakaspalvelua".

Watson aloittaa puhtaalta pöydältä ja sille on ennen käyttöä opetettava kunkin firman kannalta oleelliset tiedot. Sen jälkeen Watson oppii ja ymmärtää paremmin käytön kasvaessa.

Asiakkaalla on myös mahdollisuus kysyä mobiilisti neuvoa suoraan Watsonilta, IBM visioi. Tekoäly auttaa ratkomaan ostopäätöksiä antamalla palautetta esitettyihin kysymyksiin tai vastaavasti antamalla vaihtoehtoja ongelmatilanteiden ratkaisemiseksi.

Jotkut Watsonin sovellutukset voivat ymmärtää puhuttua kieltä, jolloin ratkaisu on MIT Technology Review'n mukaan kuin Applen Siri, paitsi syvällisempi ja tietävämpi.

On kuitenkin liian aikaista sanoa, pitävätkö kuluttajat konemieltä mukavampana asiakaspalvelijana, kuin nykyisiä monivalintanauhoitteita tai aitoja ihmisiä. Toinen kysymys on, vaarantaako Watson ennen pitkää asiakaspalvelijoiden työpaikat.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?