Suomalaiset ahkeria käyttämään julkisia e-palveluja – mutta moni yhä ulkona

Julkaistu: , Päivitetty:

Suomalaisilla ei ole hävettävää julkishallinnon sähköisten palvelujen käyttöasteessa, Euroopan komission eGovernment-tutkimus kertoo. Mutta varsin moni suomalainen ei silti käytä palveluja ollenkaan.


Tyytyväisyys julkishallinnon sähköisiin palveluihin on meillä Euroopan keskitasoa. Kansalaiset ovat kuitenkin tyytyväisempiä yksityisen sektorin kuin julkishallinnon tuottamiin palveluihin.

Suomalaisista 59 prosenttia käyttää julkishallinnon tarjoamia sähköisiä palveluja, mikä nostaa meidät neljännelle sijalle käyttöasteessa. Edellä ovat Tanska, Ruotsi ja Iso-Britannia.

Palvelujen muuttaminen mahdollisimman pitkälti sähköisiksi on tavoitteena, koska se säästää rahaa ja työtä. Siksi kannattaa huolestuneena katsella 41 prosentin muodostamaa suomalaisjoukkoa, joka ei näitä palveluja käytä.

Neljännes ei
halua käyttää


Näistä 16 prosenttia sentään suhtautuu kuitenkin myönteisesti sähköisiin palveluihin, mutta neljännes suomalaisista ei halua käyttää lainkaan julkishallinnon sähköisiä palveluita. Käyttäjistäkin 17 prosenttia mahdollisesti hylkäisi ne.

Kaksi kolmesta sähköisiä palveluja vierastavista ilmoittaa syyksi halun saada henkilökohtaista palvelua. 39 prosenttia hylkii niitä, koska sähköisen palvelun käyttö edellyttää kuitenkin joko käyntiä toimipisteessä tai paperilomakkeen lähettämistä.

– Totta kai yksi merkittävä syy käyttämättömyyteen on ihmisen luontainen muutosvastarinta, joka vähenee ajan myötä. Käyttämättömyyttä aiheuttaa myös julkisen hallinnon itse asettamat esteet. Sähköisten palveluiden ei aina katsota helpottavan asiointia tai se ei riitä ainoaksi kanavaksi. Miksi käyttää sähköisiä palveluja, jos perinteiset tavat ovat tehokkaampia tai niiden käyttöä vaaditaan edelleen, sanoo tutkimuksen toteuttaneen Capgemini Consultingin johtava konsultti Jani Ekman.

Tutkimusraportti on luettavissa täällä.

Kommentit

    Näytä lisää