Katsoa saa, mutta ei koskea: Lastillinen suurnäyttöjä Messukeskukseen

Julkaistu: , Päivitetty:

Helsingin Messukeskus ottaa käyttöön Suomen suurimmaksi kuvaillun sähköisen informaatio- ja mainosnäyttöjärjestelmän. Messuvieraat eivät voi vaikuttaa sisältöön.


Lähes sata isoa lcd-ruutua ja videoseinää. Näillä eväillä Messukeskus uudistaa sähköiset opasteensa ja mainosnäyttönsä.

Kilpailutuksen voitti Seasam Digital ja sen SeasamInfogate -informaatio- ja mainosnäyttöratkaisu. Tavoitteena on parantaa merkittävästi keskuksessa pidettävien messujen ja muiden tapahtumien aikaista viestintää.

Nykyään Messukeskuksessa on käytössä vanha tv-järjestelmä, jossa samaa sisältöä esitetään kaikilla ruuduilla. Näytöt ovat olleet 40 tuuman luokkaa. Lisäksi suuri osa viestinnästä on tehty perinteisten paperijulisteiden avulla.

Uudessa järjestelmässä jokaiselle ruudulle voidaan syöttää omaa sisältöään, ja näytöt ovat pienimmillään 60 tuuman kokoisia, Seasamin toimitusjohtaja Manu Mesimäki vertaa. Videoseinien koko mitataan neliömetreissä.

Järjestelmä otetaan käyttöön elokuussa. Opastuksen ja viestinnän ohella näytöille povataan merkittävää roolia asiakkaiden mainospintana. Mutta vuorovaikutteisuutta on ainakin toistaiseksi turha toivoa. Näytöt eivät tottele kosketusta, vaan palvelevat niin kutsuttua push-mediaa.

Näytöt voivat myös auttaa hädän hetkellä. Myöhemmin otetaan käyttöön toiminto, joka voi vaikkapa tulipalon sattuessa opastaa ihmisiä automaattisesti ulos talosta.

Kommentit

    Näytä lisää