IPhonet ja kumppanit korjataan kohta Apple Storessa

Julkaistu:

Apple kertoi suurista muutoksista laitehuoltopolitiikkaansa viime viikon torstaina teknisen henkilökunnan kyläkokouksessa. Se ryhtyy korjaamaan laitteita Apple Store -liikkeissään.


Applen laitteiden huolto- ja korjaustoimet merkitsevät useimmiten laitteen lähettämistä keskuskorjaamoon. Korjaaminen tarkoittaa usein myös sitä, että asiakkaalle annetaan tilalle uutta vastaava laite. Apple Insiderin mukaan kyläkokouksessa kerrottiin uudesta huoltopolitiikasta, jossa korjaaminen tarkoittaa asiakkaan alkuperäisen laitteen korjaamista ja palauttamista takaisin.

Applen johtaja Tara Bunch kertoi tekniselle henkilökunnalle muutoksista, jotka käynnistyvät Yhdysvalloista ja laajentuvat kesän jälkeen kaikkialle maailmaan. Asiaa tuntevan lähteen mukaan muutokset liittyvät ”One Apple” -termiin, mutta julkaisun mukaan ei ole selvää tarkoittaako termi Applen toiminnan sisäistä muutosta vai onko siitä tulossa kaupallinen iskulause.

Tällä hetkellä Applen omissa liikkeissä on työkaluja kaiuttimien, vastaanottimien, kotinapin, värinämoottorin ja akun vaihtamiseen. Kesäkuusta lähtien Applen liikkeissä vaihdetaan myös näyttöjä ja heinäkuusta alkaen myös kameroita, nukahtamisnappeja ja logiikkapiirejä. Lisäksi työntekijöille annetaan diagnostiikkatyökaluja, joilla he voivat löytää etänä laiteongelmia ja välittää tiedot niistä teknikoille.

Apple laskee säästävänsä uudella huoltopolitiikalla lähes miljardi dollaria vuosittain.

Toinen suuri muutos koskee yhtiön maksullista AppleCare-palvelua, johon on tulossa uusi, asiakkaaseen, ei pelkästään laitteeseen liittyvän tilauspalvelu. Ehdotetun järjestelmän alaisuudessa asiakkaalla on oikeus nykyisin Mac-laitteiden ostajille tarjottuun One to One -opetukseen jokaisen takuun kattaman laitteen suhteen.  Uuteen AppleCare-ohjelmaan harkitaan myös eksklusiivista 24/7 -palvelua, mutta asiaa ei ole vielä vahvistettu.

Myös ilmaispalveluihin on tulossa muutoksia. Nykyinen 90 päivän ilmainen puhelintuki on määrä venyttää vuoden mittaiseksi.

Verkkotuki, opastusartikkelit, chattipalvelu ja vierailut liikkeiden Genius Baariin jatkavat ilmaispalveluina.

Verkkotukea on tarkoitus laajentaa myös iMessage-viestipalvelulla ja uudistetulla tukisivustolla. Lisäksi Applen henkilökunnan on määrä osallistua nykyistä aktiivisemmin keskusteluryhmiin ja niiden hallinnointiin.

Apple aikoo myös laajentaa kotineuvojiensa määrää. Kotoaan työskentelevien neuvojien määrä on noin 4 200. Kotityöskentely säästää toimitilakuluja ja muodostaa Applelle työvoimareservin.

Kommentit

    Näytä lisää