Verkkokaupan tulevaisuus: Asiakas tekee työn kauppiaan puolesta

Julkaistu:

"Toiminnanohjausjärjestelmä" on sanahirviö, mutta sellaisella asiakas tekee kaupan työt kirjanpitäjän puolesta. Tulevaisuuden kaupassa ei ole kassaa, on vain asiakas ja myyntineuvojia.


Tuotteita hyllyssä: 1

Ostoskoriin. Klik.

Toimitustapa: nouto kaupasta. Klik.

Automatka kauppaan tavaraa hakemaan.

– Valitettavasti meillä ei ole tuotetta hyllyssä. Mutta saamme sitä kyllä 2–3 päivässä, vastaa myyjä.

Se ei autoilijaa sillä hetkellä hirveästi lohduta. Hän ei odota kaupassa kahta päivää. Todennäköisyys sille, että hän ei samaan kauppaan toiste päädy, on melkoinen.

Yrityksellä on sekä verkko- että kivijalkakauppa, mutta niillä ei ole yhteistä toiminnanohjausjärjestelmää.

Entä mitä tapahtuu vaikkapa nettikenkäkaupassa, jossa asiakas ostaa varmuuden vuoksi kolme paria kenkiä ja tietää jo ostaessaan palauttavansa kaksi? Sovittaminen kun tapahtuu kotona.

Kengät palaavat kauppaan, mutta rahojen palautus kestää. Yrityksen on hoidettava rahaliikenne käsin. Asiakas alkaa huolestua viimeistään kolmantena päivänä rahojensa kohtalosta.

Kaiken takana on nai... eikun
toiminnanohjausjärjestelmä


Näistä asioista puhuu Matti Riivari, 43-vuotias liiketoiminnanjohtaja Mediamaestro Oy:stä. Rauhallisen oloisen miehen silmät kirkastuvat, kun hän puhuu lempiaiheestaan.

Riivarilla on jättikokoinen oma lehmä ohessa, sillä Maestro myy liiketoiminnan toiminnanohjausjärjestelmiä. Samalla hänellä on kuitenkin hyvä näköalapaikka suomalaiseen verkkokauppaan.

Kun asiakas tekee nettiostoksen, hän täyttää nettilomakkeen, ja kauppias saa sähköpostilaskun ja yhden könttäsumman. Se on eriteltävä. Mikä osa menee luottokorttiprovisioon? Mille tilille mitäkin tilitetään? Kun kaupan systeemi ei sitä itse tee, seuraa käsin tehtäviä kirjanpitotöitä.

– Suomalaisten takapajuisuus verkkokaupassa ei ole myytti. Verkkokauppa ei ole vastakohta kivijalkakaupalle. Kivijalkakaupassa pitäisi olla verkkokauppa, Riivari sanoo.

Tällä hän tarkoittaa sitä, että asiakkaan tulisi voida klikkailla kaupassa ollessaan omalla puhelimellaan tai kaupassa olevilla laitteilla tuote virtuaaliseen ostoskoriin ja poimia se tiskiltä.

Kassoja ei tarvittaisi, sen sijaan kaupassa olisi vain palvelevaa ja neuvovaa henkilökuntaa.

– Kivijalkaosoite tuo luotettavuutta, jota verkkokaupalla ei ole. Verkkokauppa voi kilpailla vain hinnalla. Henkilökunta on selkeä kilpailuvaltti.

– Kun asiakkaat saadaan tulemaan kauppaan, saadaan myös lisämyyntiä. Kun huoltoasemat siirtyivät korttitankkaukseen, he menettivät kovakatteisten suklaapatukoiden oheismyynnin.

Kivijalkakaupassa on
verkkokauppa


Vaikka asiakkaat halutaan kauppaan, he saavat kuitenkin hoitaa ostamisen itse. Fiksussa toiminnanohjausjärjestelmässä asiakas käyttää itse toiminnanohjausjärjestelmää, joka näyttää hänelle tavalliselta nettikaupalta. Hän on käyttäjä, jolla on riittävät oikeudet.

Kun asiakas varaa tuotteen siirtämällä sen ostoskoriin, tekee hän materiaalihallinnon tehtävän. Toinen ostaja ei pääse enää ainoaan tuotteeseen käsiksi.

Kun asiakas naputtelee alennuskoodin ostoskorin alennuskenttään, päivittää hän myytyjen tuotteiden keskihinnan ja alennusseurannan tilanteen.

Kun hän klikkailee maksun verkkopankin tai luottoyhtiön kautta, ohjaa hän samalla maksun oikealle kirjanpidon tilille käyttämällä viitettä ja tilittää samalla mahdollisen luottokorttiprovision omalle tililleen.

Verkkokauppa ja kivijalkakauppa voisivat lähestyä toisiaan toisellakin tavalla. Hyödyntämällä näyteikkunatilaa.

– Kun kauppa tekee illalla yösomistuksen laittamalla halvempaa tavaraa ikkunaan, kyse on arvokkaan vuokratilan tuhlaamisesta. Näyteikkunassa voisi olla verkkokauppa lasin takana, jota voisi ohjata vaikka liiketunnistuksella. Tekniikka on jo olemassa.

Kommentit

    Näytä lisää