Suomalaismiehen rahat valuvat ulkomaille

Julkaistu: , Päivitetty:

Verkkokaupalle on luvassa riemullinen joulusesonki. Vanha pulma tosin varjostaa odotuksia Suomessa.


Kaupan liitto ennustaa joulunajan verkkokaupalle mojovaa kasvua tuoreen kyselynsä pohjalta. Viime vuonna verkkokauppaa jouluhankintoihinsa aikoi käyttää 38 prosenttia aikuisista, tänä vuonna jo 50 prosenttia.

Verkkokaupan käyttöä lisäävät etenkin miehet. Eniten intoa pakettien täyttämiseksi verkossa löytyy Tampereelta.

Verkkokaupoille ei kuitenkaan ole välttämättä luvassa pelkkää mirhamia. Vanha tuttu ongelma suomalaisten verkko-ostosten suuntautumisesta ulkomaisiin kauppoihin kummittelee.

– Suomalaisen kaupan kannalta ikävä kääntöpuoli miesten verkkokaupan käytön huimassa kasvussa on se, että miehet ostavat naisia hanakammin ulkomaisista verkkokaupoista, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja toteaa tiedotteessa.

Kaupan liitto pitää verkkokaupassa joulun alla asioivia erittäin tärkeänä asiakasryhmänä koko suomalaiselle vähittäiskaupalle. Syynä on se, että verkkokaupoissa asioivat aikovat käyttää muita enemmän rahaa jouluun.

Synkät talousnäkymät eivät masenna suomalaisia. Kyselyn perusteella selvä enemmistö aikoo käyttää joulun valmisteluun ja lahjoihin vähintään saman verran rahaa kuin viime vuonna.

Kuusen alta löytynee aattona erityisen paljon esimerkiksi älypuhelimia, viihde-elektroniikkaa ja videopelejä.

Kommentit

    Näytä lisää