VR miettii korvausten esittämistä Tiedolle ja Accenturelle - Digitoday - Ilta-Sanomat

VR miettii laskun lähettämistä Tiedolle ja Accenturelle

VR:n järjestelmäsotkussa alkaa syyllisten ja korvausten maksajan etsintä, kun lippujärjestelmä on saatu kuntoon.

­

20.9.2011 14:28 | Päivitetty 20.9.2011 14:28

VR ei ryhdy vielä arvioimaan, miten kalliiksi uuden lippujärjestelmän reistailu tulee yhtiölle. Ihmisiä on matkustanut junassa ilmaiseksi, kun lipun hankinta ei ole onnistunut asemalta.

Samoin liian aikaista on VR:n johtaja Antti Jaatisen mukaan vielä sanoa, kuka on vastuussa järjestelmän temppuilusta.

– Nyt on täysi työ saada järjestelmä asiakkaiden käyttöön. Vastuukysymysten selvittely tulee myöhemmin, Antti Jaatinen sanoo.

Vastuukysymysten yhteydessä VR joutuu pohtimaan, minkälaisia korvauksia yhtiö mahdollisesti vaatii järjestelmätoimittajilta Accenturelta ja Tiedolta.

VR:n lippu-uudistuksessa Accenture on vastannut sovelluksista ja Tieto järjestelmän käyttöympäristöstä, kuten palvelimista ja konesalipalveluista.

VR on vedonnut julkisuudessa siihen, että suuret käyttäjämäärät yllättivät ja kaatoivat verkkokaupan.Eikö it-hankeissa asiakas yleensä määrittele liiketoimintatarpeet ja arvioi asiakasmääriä, kapasiteetin määrittely olisi näin ollen VR:n eikä Tiedon tehtävä?

– Verkkokaupan avauduttua käyttäjämääriin tuli ajoittaisia piikkejä ja se haittasi toimintaa, mutta vaikeudet ovat jatkuneet alkupäivien jälkeenkin, Jaatinen vastaa.

Järjestelmätoimittajat selvittävät parhaillaan, onko ohjelmistoissa ja sovelluksissa mahdollisesti virheitä.

Vaiheittainen siirtyminen poissa laskuista

Tietojärjestelmän vikojen vuoksi juna-asemien lippuautomaatit ovat olleet maanantaista lähtien poissa käytöstä. Jaatinen muistuttaa tulon menetykseen liittyen, että automaatit tuovat vain 10 prosenttia lipputuloista.

Lipun myynnin vauhdittamiseksi VR on perustanut asemille myyntipisteitä, joilla on käytössä samat päätelaitteet kuin on junien konduktööreillä.

Ulkopuolista VR:n järjestelmähankkeessa ihmetyttää muutoksen laajuus. Varoittavana esimerkkinä on Sampo Pankin järjestelmäremontti, jossa pankki vaihtoi järjestelmänsä kertaheitolla uuteen ympäristöön. 

Pitikö VR siirtyä kertaheitolla uusiin taustajärjestelmiin, eikö it-hankkeet oteta yleensä käyttöön vähitellen?

– Tätä mietimme hanketta käynnistäessä ja tätä olen joutunut pohtimaan myöhemmin, mutta meillä ei ollut mahdollisuutta ottaa uutta järjestelmää vähitellen käyttöön, Jaatinen vastaa.

Jaatinen lisää, että VR:n junien konduktöörit siirtyivät uuteen järjestelmään viikkoa ennen muita. VR:n järjestelmähanke oli kuitenkin sellainen kokonaisuus, ettei muiden ollut mahdollista siirtyä hankkeeseen vähitellen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?