Digitoday

Tietojärjestelmävika sulki VR:n lippuautomaatit

Julkaistu: , Päivitetty:

VR on joutunut ottamaan pois käytöstä uudet lippuautomaattinsa tietojärjestelmän temppuilun takia. Järjestelmätoimittajat selvittävät, auttaako pelkkä kapasiteetin kasvattaminen vai onko järjestelmäkokonaisuuteen jäänyt bugeja.


VR on ottanut toistaiseksi lippuautomaatit pois käytöstä myyntijärjestelmässä olevien häiriöiden vuoksi. Kaikki automaatit on toistaiseksi suljettu, VR kertoo. VR:n mukaan vaikeudet johtuvat Accenturen ja Tiedon toimittaman tietojärjestelmän ongelmista.

– Automaattien sulkemisella pyritään varmistamaan asemien ja verkkokaupan lipunmyynnin sujuvuus. Automaatteja avataan päivän mittaan siinä laajuudessa, jonka järjestelmän kapasiteetti kestää, VR kertoo tiedotteessa.

Järjestelmän reistailu on johtunut muun muassa  suuresta käyttäjämäärästä. VR ei osannut varautua kysynnän voimakkaaseen kasvuun, kun tarjolle tulee uusia myyntitapoja ja kaikki kanavat ryhtyvät käyttämään yhteisiä taustajärjestelmiä.

Johtaja Ari Järvelä Tiedosta sanoo, että VR:n järjestelmään on tehty viime päivät laajennuksia. VR:n lippujärjestelmään on lisätty kapasiteetia.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tieto on toimittanut VR:lle käyttöympäristön. VR:n järjestelmät toimivat Tiedon palvelimilla.

Accenture on vastannut sovelluspuolesta. Yhtiö on viime päivät optimoinut sovellukset toimimaan laajemmassa järjestelmäympäristössä.

Järvelän mukaan yksi tutkintahaara on käynnissä, jossa VR:n järjestelmätoimittajat selvittävät, onko järjestelmän joissakin komponenteissa mahdollisesti virheitä.

– VR:n tietojärjestelmä on arkkitehtuuriltaan hyvin monimutkainen järjestelmäkokonaisuus. Kaikki kivet käännetään ja katsotaan, onko jossain kohdassa bugia ohjelmistossa tai konfiguroinnissa.

Etsintätyössä ovat mukana muun muassa laitetoimittajat ja tietoliikenneyhteyksien tarjoajat.

Kommentit

    Näytä lisää