Digitoday

VR hankkii Tiedolta lisää muistia

Julkaistu:

Verkkokaupan käyttöönotto ei sujunut niin kuin testeissä, sanoo VR:n tietohallinnon edustaja suuresta lippu-uudistuksesta.


Kova kysyntäpiikki yllätti VR:n, joka avasi keskiviikkona verkkokaupan ja otti käyttöönsä uuden myyntijärjestelmän.

Uuden järjestelmän siirtyminen tuotantoon ei sujunut niin kuin testiympäristössä. VR oli testannut siirtymistä uuteen massiiviseen myynnin järjestelmään koko alkuvuoden.

Junalipun hankinta VR:n nettikaupasta ei käytännössä onnistunut keskiviikkona. Verkkokauppa ilmoitti koko aamupäivän, että käynnissä on huoltokatko. Iltapäivällä kun huoltotyöt näyttivät päättyneen, kauppa avautui hitaasti eikä nettisivuilta pystynyt tekemään lippuostoksia.

– Emme osanneet ennakoida tällaista. Meillä oli 20-kertainen kysyntäpiikki normaaliin verrattuna. Ei edes tuhkapilven aikana ollut näin kovaa kysyntää, hankkeen it-vastaava Jani Jääskeläinen sanoo.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kysyntäpiikkiä aiheutti se, että VR:n eri myyntikanavat siirtyivät käyttämään yhteistä tietojärjestelmää ja samoja taustajärjestelmiä. Normaalin lippumyynnin lisäksi lisää asiakaskuntaa toivat uudet tuotteet, kuten mahdollisuus tehdä ennakkovarauksia talven autojuna-paketista.

VR on ollut tänään yhteydessä it-kumppaneihin. Järjestelmiin on tulossa laajennuksia ja lisää kapasiteettia.

– Palvelimia ja muistia on tulossa lisää, Jääskeläinen kertoo.

VR:lle konesaliympäristön toimittaa Tieto.

Jääskeläinen antaa neuvoksi, että jos verkkokaupassa lipunmyynti ei onnistu, lipun voi ostaa suoraan konduktööriltä.

Kommentit

    Näytä lisää