Digitoday

WSJ: IPhone ja Android-puhelimet vuotavat tietoja mainostajille

Julkaistu: , Päivitetty:

Älypuhelinten sovellukset, kuten pelit välittävät käyttäjätietoja laajemmalle kuin yleisesti ajatellaan. Näin kertoo amerikkalaislehti, joka on selvittänyt eri ohjelmistosovellusten toimintaa. Suomalainen Roviokaan ei saanut puhtaita papereita.


Wall Street Journalin tutkimasta 101 applikaatiosta 56 lähetti käyttäjänsä tietoja tämän tietämättä puhelimen ulkopuolelle. Viisi lähetti eteenpäin tarkempia tietoja, muun muassa iästä ja sukupuolesta.

Lehden testien mukaan Applen iPhonen applikaatiot välittivät eteenpäin enemmän tietoja kuin Googlen ohjelmistoalustan Androidin pohjalla toimivat ohjelmistot. Esimeriksi iPhonen tekstiviesteihin käytetty TextPlus välitti puhelimen tunnistetiedot kahdeksalle mainosyritykselle ja kahdelle vielä tarkemmat käyttäjätiedot.

Apple puolustautuu sillä, että se kertoo tutkivansa jokaisen applikaation ennen kuin sitä tarjotaan kuluttajille. Sekä Apple että Google kertovat vaativansa ohjelmistojen valmistajilta lupapyyntöä ennen kuin tietoja välitetään eteenpäin.

– Olemme luoneet vahvan yksityisyydensuojan asiakkaillemme, etenkin mitä tulee paikkatietoihin, kommentoi Applen tiedottaja Tom Neumayr WSJ:lle.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Lehden mukaan applikaatioiden valmistajat kuitenkin kiertävät sääntöjä. Älypuhelinten käyttäjillä ei ole samanlaisia mahdollisuuksia rajoittaa tietojen välittämistä kuin kotitietokoneilla.

Suursuosion ”Angry Birds” -mobiilipelillään saavuttanut suomalainen Rovio kuului niihin harvoihin yrityksiin, jotka kertoivat yksityisyyspolitiikastaan WSJ:lle pyydettäessä.

Lehden mukaan peli lähetti iPhonessa puhelimen tunnus- ja paikannustiedot peliä markkinoivan Electronics Arts -yhtiön yksikköön. Tämä ilmoitti, ettei tietoja käytetä markkinointiin eikä niitä jaeta ulkopuoliselle.

Kommentit

    Näytä lisää