Finnair liitää ja sakkaa Facebookissa

Sosiaalinen media tarjosi lentoyhtiö Finnairille kaksijakoisen kokemuksen keskellä tuhkapilveä. Yhtiö ylistää Facebook-sivunsa menestystä.

26.4.2010 14:48 | Päivitetty 26.4.2010 14:48

Finnair arvioi onnistuneensa poikkeustilanneviestintään valjastetulla Facebook-sivullaan. Sivu keräsi suosiota. Parhaimmillaan yksittäinen postaus nähtiin yli 50 000 kertaa.

– Facebook on osoittautunut oivalliseksi viestintäkanavaksi poikkeustilanteissa, kun asiakaspalvelumme on ollut ruuhkautunut. Aiomme ehdottomasti jatkaa alkanutta työtä sosiaalisessa mediassa, ja löytää uusia tapoja asiakkaidemme palvelemiseksi, Finnairin viestintäjohtaja Christer Haglund kertoo tiedotteessa.

Sosiaalinen media on samaan aikaan tarjonnut Finnairin vihaisille matkustajille lyömäaseen. Esimerkiksi kun hakukoneella etsii Finnairin Facebook-sivua, ensimmäinen tulos on yhtiötä arvosteleva Facebook-sivu "Finnair - Kävellen olisit jo perillä".

Finnairin maaliskuun puolivälissä perustama Facebook-sivu saavutti 10 000 seuraajan rajapyykin viikonloppuna. Uusia seuraajia tuli tuhkapilvikriisin alkupäivinä parhaimmillaan tuhat päivässä.

Viestintäväen ei pidä kuitenkaan unohtaa, että suurin osa suomalaisista ei edelleenkään seuraa sosiaalista mediaa. Finnair sanoo, että poikkeustilanteissa Facebook tulee olemaan yksi asiakaspalvelun kanava myös tulevaisuudessa.

Normaalioloissa Finnairin Facebook-sivu toimii vuorovaikutuksellisen viestinnän ja markkinoinnin välineenä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?