Yli puolet suomalaisista sivuuttaa Facebookin

Facebook tai muut sosiaalisen median palvelut eivät tavoita suurinta osaa suomalaisista, IRO Research selvitti.

23.4.2010 10:50 | Päivitetty 23.4.2010 10:50

Reilu neljännes suomalaisista tuottaa materiaalia sosiaaliseen mediaan ja heidän lisäkseen 18 prosenttia seuraa sosiaalista mediaa. Yli puolet ei siis edelleenkään vieraile yli 450 miljoonan käyttäjän Facebookissa tai muillakaan sosiaalisen median areenoilla.

Ikä on selvin sosiaalisen median käyttöä erotteleva muuttuja. 18–24-vuotiaista 69 prosenttia tuottaa materiaalia sosiaaliseen mediaan, kuten Facebookiin, blogeihin ja keskustelupalstoille, ja lisäksi 16 prosenttia seuraa sitä. 65–74-vuotiaiden keskuudessa luvut ovat enää 2 ja 11 prosenttia.

Niin materiaalia tuottavien kuin ylipäätään sosiaalista mediaa käyttävien osuudet pienenevät iän myötä. Naisista jonkin verran suurempi osa tuottaa sisältöä kuin miehistä, IRO Research kertoo.

Facebookylivoimainen

Facebook on ylivoimaisesti suosituin sosiaalisen median areenoista. Kaksi kolmannesta sosiaalisissa medioissa mukana olevista suomalaisista viestii valikoimansa joukon kanssa naamakirjassa.

Tutkimustulokset esiteltiin Markkinatutkimuspäivän ohjelmassa torstaina ja niistä tiedotti Suomen Markkinatutkimusliitto. Tutkimus toteutettiin puhelinkyselynä kahdelletuhannelle 18–74-vuotiaalle suomalaiselle helmi–maaliskuussa. Se antaa aihetta monille jatkokysymyksille.

IRO Research ei esimerkiksi selvittänyt alle 18-vuotiaiden sosiaalisen median käyttöä. Teinit tiedetään varsin ahkeriksi verkkoyhteisöjen käyttäjiksi IRC-Gallerioineen.

Ja entä kuinka kova vertaispaine kohdistuu heihin, jotka ovat pysytelleet erossa Facebookista ja joiden ystävät pommittavat heitä liittymiskutsuilla?

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?