Digitoday

Virolaisilla valtava kaula verkkolaskuissa

Julkaistu: , Päivitetty:

Joka neljäs kuluttajalle lähetetty lasku on Virossa verkkolasku. Suomi tulee kaukana perässä.


Kuluttajille suunnattujen verkkolaskujen määrä on nelinkertaistunut viiden vuoden aikana Virossa, postiyhtiö Itella kertoo. Sähköisten laskujen osuus on 25 prosenttia kaikista kuluttajalaskuista. Virolaiset arvostavat verkkomaksamisen vaivattomuutta ja ajansäästöä.

Suomessa Itellan viimeisin tieto on parin vuoden takaa, jolloin sähköisten verkkolaskujen osuus oli noin 1,5 prosenttia kuluttajien keskuudessa. Eikä se edelleenkään ole lähelläkään Viron lukuja, yhtiössä arvellaan.

Yksi syy tilanteeseen lienee Suomessa olevat moninaiset vastaanottokanavat. On verkkopankkia ja erilaisia laskuttajien portaaleja. Maissa, joissa on luotu yksi vastaanottokanava eri toimijoiden yhteistyöllä, on kuluttajien verkkolasku yleistynyt paremmin. Tällaisia maita ovat Viron ohella Norja ja Tanska.

Virossa viisi vuotta toiminut Itella Informationin ylläpitämä verkkolaskuportaali www.arved.ee on yhtiön mukaan vakiinnuttanut paikkansa virolaisten laskujen vastaanotto- ja maksukanavana. Palvelussa lähetetyt 12 miljoonaa laskua ovat vähentäneet paperinkulutusta arviolta 160 tonnia.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Suomessa Itellalla ei ole vastaavaa portaalia verkkolaskun erilaisen kehityskaaren vuoksi. Itellan NetPosti-palvelu alkoi vastaanottaa äskettäin e-laskuja, jotka ovat pankkien kehittämiä kuluttajien verkkolaskuja.

Itella Information selvittää kevään aikana kuluttajien ja yritysten edustajien suhtautumista sähköiseen laskutukseen 16 eri maassa.

Kommentit

    Näytä lisää