Digitoday

Datakeskus rouskuttaa pelit kotiruudulle

Julkaistu:

Mahdollisesti mullistava pelipalvelu OnLive on saanut julkaisuajankohdan Yhdysvalloissa. OnLive aukeaa kahdeksan vuoden kehittelyn jälkeen 17. kesäkuuta.


OnLive esiteltiin ensi kerran vuosi sitten. Nyt palvelu on ilmoittanut avautuvansa halki Yhdysvaltojen 17. kesäkuuta.

Kasvavana suuntauksena videopeleissä on ostaa ja ladata ne digitaalisesti tietokoneelle tai pelikonsolille sen sijaan, että kävisi kaupan hyllyjä tutkailemassa. OnLive menee askelen pidemmälle ja tarjoaa itse isännöimiinsä peleihin käyttöoikeutta maksusta.

Joukossa on tunnettuja pelejä kuten Assassin's Creed II tai Mass Effect 2. Kaikki laskenta tapahtuu OnLiven datakeskuksissa, ei käyttäjän päässä. Videokuva siirtyy datakeskuksista televisioon tai tietokoneen näyttöön laajakaistayhteyttä pitkin, Britannian BBC selvittää. Ensin pitää maksaa kuukausimaksu. Sen jälkeen pelejä voi ostaa tai vuokrata.

Tekniikkaan liittyy kysymysmerkkejä kuten muihinkin internetin kautta toimitettaviin "pilvipalveluihin". Katkoksia ei saa olla, vaan pelaamaan on päästävä jouhevasti silloin, kun pelaaja haluaa. Plussana on se, että tietokonetta tai konsolia ei tarvitsisi enää olla päivittämässä kalliilla rahalla harva se vuosi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

On täysin auki, koska ensimmäinen OnLive-datakeskus rantautuu alle 1600 kilometrin etäisyydelle suomalaisista käyttäjistä. Se on nimittäin maksimietäisyys, jonka palvelu sietää.

Peleistä edemmäs vietynä ajatus etälaskennasta ja tyhmistä päätteistä tuo mieleen Suomessa puuhatun Supermatrix-hankkeen.

Kommentit

    Näytä lisää