Digitoday

Opettaja turvautuu oppilaan it-apuun

Julkaistu: , Päivitetty:

Oppilaat joutuvat opettamaan opettajia tietotekniikan käytössä, kun näillä ei ole riittäviä taitoja tietotekniikassa. Valtion hanke kiirehtii korjaamaan tilanteen.


Valtaosalla vastavalmistuneista opettajista ei ole riittäviä taitoja tieto- ja viestintätekniikan käytöstä opetuksessa, ilmenee Tieto- ja viestintätekniikka (TVT) koulun arjessa -hankkeen väliraportista (pdf). Raportin mukaan suuri osa opettajista ei käytä ict:n mahdollisuuksia hyväkseen opetuksessa.

Hidas kehitys on johtanut nurinkuriseen tilanteeseen, missä oppilaat usein opettavat opettajiaan tietotekniikan käytössä.

Tilanteen ei tarvitse olla vain kielteinen. Jos opettajat suhtautuvat oppilaiden it-apuun avoimen hyväksyvästi, se voi johtaa hedelmälliseen vuorovaikutukseen ja oppilaiden motivaation paranemiseen.

– Se auttaa synnyttämään vastavuoroista oppimiskulttuuria, missä tieto ei kulje vain ylhäältä alas, neuvotteleva virkamies Aleksandra Partanen liikenne- ja viestintäministeriöstä huomauttaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Uusien opettajien tietoteknistä osaamattomuutta selittää Partasen mukaan se, että he eivät välttämättä vielä kuulu niin sanottuun diginatiiviin sukupolveen – nuoresta iästään huolimatta.

– Veikkaan, että seuraava sukupolvi osaa käyttää tieto- ja viestintätekniikkaa kunnolla. Se aalto on vasta tulossa.

Opettajien koulutus
ja kalusto uusittava


On uhkana, että koulunsa aloittavat nettiajan lapset kokevat opetusympäristön vanhanaikaisena ja turhauttavana. TVT koulun arjessa -hanke yrittää estää, ettei koulu syrjäydy nuorten ja lasten omasta arjesta. Partanen ei näe lasten vakavaa motivaatio-ongelmaa ainakaan vielä tällä hetkellä.

– En usko, että kovin suurta turhautumista ehtii syntyä. Mutta jotta siltä vältyttäisiin, ei toimenpiteitä voi kauhean kauan lykätä. Sellaista henkeä on, että muutosta pitää tapahtua. Tilanne ei silti ole huono tälläkään hetkellä.

Väliraportin toimenpide-ehdotuksiin lukeutuu muun muassa, että opettajankoulutuksen tutkintovaatimuksiin kirjattaisiin tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön osaamista ja mediataitoa kehittävät opintokokonaisuudet ja kurssit.

Lisäksi nopeat tietoliikenneyhteydet ja kunnon työvälineet on taattava kaikkiin kouluihin. Opettajat tarvitsevat henkilökohtaisen päätelaitteen opetuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Oppilaille pitää tarjota työvälineet henkilökohtaiseen tiedonkäsittelyyn sekä yhteisöllisen opiskelun välineiden hyödyntämiseen.

Vaihtelu koulujen välillä on suurta. Tärkeää on taata koululaisille tasa-arvoinen kouluympäristö, mutta se vaatii lisää rahaa. Hankeraportin mukaan valtion ja kuntien tulee budjetoida riittävä rahoitus ja resurssit suomalaisten lasten ja nuorten tulevaisuuden turvaamiseksi.

Liikenne- ja viestintäministeriön, opetusministeriön, Opetushallituksen ja elinkeinoelämän yhteinen kouluhanke käynnistettiin keväällä 2008 ja se päättyy vuoden 2010 lopussa.

Linkki korjattu 3.2.2010

Kommentit

    Näytä lisää