Nettiyhteisöjen ja blogien piilomainonta pannaan

Julkaistu: , Päivitetty:

Yhdysvalloissa kauppakomissio FTC ehdottaa jopa 11 000 dollarin sakkoja piilomainostavalla bloggaajalle, joka ei julkista tietoja yrityksiltä saamistaan ilmaisista eduista tai tuotteista. Myös Suomen Kuluttajavirasto on huolissaan mainonnan ja muun aineiston rajojen hämärtymisestä.
Yhdysvaltojen kauppakomissio Federal Trade Commission (FTC) on julkistanut ohjeet (pdf) mainonnasta blogimerkintöjä tai verkkoyhteisöissä kirjoitettuja viestejä varten.

FTC täsmentää, että kirjoittajan on kerrottava, jos hän on saanut ilmaiseksi tuotteita tai palkkioita yrityksiltä, joiden tuotteet tai palvelut hän mainitsee.

FTC:n ohjeet eivät ole lainvoimaisia, mutta ne antavat silti viranomaisille neuvoja, millaisia rangaistuksia piilomainonnasta voi antaa.

Jos valmistajalta lahjaksi saadut tuotteet jäävät niitä kehuvassa blogissa mainitsematta, oikeus saattaa muistaa kehujaa 11 000 dollarin sakoilla.

Lisäksi lukijat voivat saada korvauksia, jos maksettujen kehujen uskominen on johtanut taloudellisiin menetyksiin.

Omalla rahalla ostettuja tuotteita ja palveluita saa edelleenkin kehua vapaasti.

FTC:n uusi ohjeistus ei kuitenkaan tarkkaan kerro, miten suuria lahjoja voidaan pitää jo sponsorointina. Ohjeissa ei myöskään neuvota, millä tavalla maksetuista kehuista pitäisi viestin yhteydessä ilmoittaa. Tietoa sponsoroinnista voi olla vaikea mahduttaa esimerkiksi 140 merkin Twitter-viestiin.

FTC:n uudet säännöt tulevat voimaan joulukuun alussa.

Suomen laki kieltää
piilomainonnan aina


Suomessa Kuluttajavirastolle ei ole tullut valituksia blogien kirjoittajien tai verkkoyhteisöjen jäsenten tekemästä piilomainonnasta.

Virallisia linjauksia ei asiasta siis ole tehty, mutta sitä on jonkun verran seurattu.  

– Olemme erittäin huolissamme mainonnan ja toimituksellisen aineiston rajan hämärtymisestä, sanoo lakimies Miina Ojajärvi Kuluttajavirastosta.

– Valvontakenttä on kuitenkin hirveän laaja, joten olemme priorisoineet niitä aloja, joissa nähdään eniten ongelmia.

Ojajärvi on kirjoittanut piilomainonnasta blogeissa ja verkkoyhteisöissä muun muassa Kuluttajaviraston julkaisemaan Ajankohtaista Kuluttajaoikeudessa -lehteen.

Suomessa piilomainonta on kielletty lailla, ja se koskee myös verkkoyhteisöjä sekä blogeja.

Omat ja positiivisetkin mielipiteet tuotteista saa toki kertoa, kunhan tekstistä tulee ilmi, onko kyseessä mainonta vai omaan kokemukseen perustuva, ilman maksettua kannustusta tehty huomio.

Kommentit

    Näytä lisää