Digitoday

Daimler sähköauto-startupin Teslan osakkaaksi

Julkaistu:

Saksalainen autojätti Daimler on ryhtynyt osakkaaksi sähköautojen kalifornialaiseen startupiin Teslaan. Suuren lupauksen riskirahoitus on huvennut olemattomiin ja lisärahoituksen tarve on tullut huutavaksi. Entä mitä on tarvinnut vanha konkari?


Yritykset ovat osakekaupan yhteydessä sopineet läheisemmästä yhteistyöstä akkujärjestelmien ja sähkömoottorien kehittämisessä sekä yksittäisistä ajoneuvoprojekteista. Saksalaisyritys on luonnehtinut tätä yhteistyötä itselleen strategiseksi.

 - Strateginen kumppanuutemme on tärkeä askel sähköautojen maailmanlaajuisen kaupallistamisen nopeuttamiseksi, toteaa lehdistötiedotteessa Daimlerin kehitysjohtaja Thomas Weber Stuttgartissa.

Kaliforniassa San Carlosissa sijaitsevan Teslan johtaja Elon Musk puolestaan myhäilee: - Se, että Daimler on päättänyt investoida Teslaan kumppanuuden puitteissa, on meille kunnia ja merkki teknologiaosaamisemme arvostamisesta.

Daimlerin kiinnostuksenkohde numero yksi on ilmeisestikin Teslan kehittämä akkutekniikka. Toisaalta Teska on yksi harvoja autonvalmistajia maailmassa, joka on ehtinyt kerätä laajaa kokemusta sähköautojen tuotannosta ja huollosta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Teslan urheiluauto Roadster on sen omien tietojen mukaan ensimmäinen Euroopassa ja Yhdysvalloissa sertifioitu sähköajoneuvo, joka käyttää Li-ion-akkuja. Daimler on tilannut siltä näitä akkuja Smart-sähköautojensa toisen sukupolven 1000 auton piensarjaan.

Näitä autoja aletaan valmistaa jo tämän vuoden lopulla. Niitä tullaan koeajamaan ja testaamaan mm. Berliinin ja Italian e-mobility- hankkeiden yhteydessä.

Toisaalta Daimler on jo perustanut yhdessä Evonikin kanssa saksalaisen yhteisyrityksen Deutsche Accumotiven tuottamaan litium-ioni-sähkölatureita. Stuttgartilaisyritys pitää sähkön tallennusjärjestelmää tulevaisuuden auton, ja myös Mersujensa ydinteknologiana ja tähtää sen tuotannossa omavaraisuuteen.

Oletetaankin, että Daimler haluaa tässäkin hankkeessa hyödyntää Teslan kehittämiä ratkaisuja. Tesla puolestaan on kiinnostunut saksalaisten teknologioista, joilla se voisi nopeuttaa omaa limusiini-hankettaan.

Tarkkailijat ovat kuitenkin ehtineet jo kysyä, onko kyseessä sittenkään strateginen kumppanuus vaan pikemminkin saksalaisten imagen hoito. Joka tapauksessa Daimler on tehnyt näppärän sijoituksen, hankkinut Teslasta 10 prosentin osuuden arviolta kaksinumeroisella miljoonasummalla.

Sijoituksellaan Daimler on saanut yhden paikan Teslan hallintoneuvostossa. Sen tulee saamaan saksalaisyrityksen "E-Drive & Future Mobility"-yksikön johtaja Herbert Kohler.

Kommentit

    Näytä lisää