Digitoday

New Yorkin maailmannäyttelystä 70 vuotta

Julkaistu:

New Yorkin vapun aattona 1939 avattua maailmannäyttelyä on pidetty yhtenä parhaiten inspiroituneena ennusteena tulevaisuuden teknologioista. Sieltä muistetaan myös Alvar Aallon suunnittelema ja arkkitehtuurin historiaan jäänyt Suomen paviljonki.


"Huomisen maailman oli kerran myös parempi" on otsikkona Saksan tärkeimmän it-alan lehden c't:n jutulle tekniikan historian kannalta ehkä tärkeimmästä maaimannäyttelystä. Siellä ennustettiin tulevaisuutta varsin onnistuneesti 20 vuodeksi eteenpäin.

Televisio, suorat kaukopuhelut, faksi, telekonferenssi, robotti ja astianpesukone olivat 45 miljoonaa kävijää houkutelleen näyttelyn sensaatioita. Näyttelyn otsikkona oli The World of Tommorrow – all Eyes to the Future. Kaukokatseen oli tarkoitus kantautua aina vuoteen 1960 saakka.

Kävijöiden henki saatiin salpautumaan myös suurilla visioilla uusista liikennejärjestelyistä (Norman Bel Geddesin suunnittelema ja General Motorsin rahoittama Futurama) ja kaupungeista (Henry Dreyfussin Democracity). Alvar Aallon suunnittelema Suomen paviljonki herätti huomiota orgaanisten muotojensa hallinnalla.

Presidentti Franklin Delano Roosevelt avasi virallisesti RCA:n televisiolähetykset - ja RCA demosi täällä myös stereofonisen radion ja faksin. Suuren laman jälkeen Yhdysvallat oli New Dealin puitteissa saanut lähes kattavat sähköverkot, joiden kukkasina ihasteltiin mm. AT&T:n puhesyntetisaattoria Voderia ja Fordin vähän aikaisemmin markkinoille tuomia ensimmäisiä sähköisiä kosketinsoittimia, Hammond-urkuja.

Kommentit

    Näytä lisää