Mystinen tietokatkos vaivaa Gigantin nettikauppaa

Julkaistu:

Suomessa paljastuneen omituisen tietokatkoksen takia Gigantti joutuu vaihtamaan maksupalvelun toimittajan kaikissa Pohjoismaissa. Toimittaja vaihtuu myös Markantalo-ketjussa.


Suomen Gigantissa on koko alkuvuosi etsitty syyllistä mysteeriin, miksi nettikaupan tilaukset välillä katkeilevat.

Asiakas on tehnyt tilauksen normaaliin tapaan verkkopankissa ja hän on maksanut tilauksesta. Gigantin järjestelmään ei ole tullut ilmoitusta tilauksesta, eikä Gigantti ole tietokatkoksen vuoksi toimittanut tilausta.

– Meillä on sama järjestelmä käytössä kaikissa Pohjoismaissa. Missään muussa maassa ei ole tavattu tällaista piirrettä, Gigantin verkkokaupan myymäläpäällikkö Jani Salo ihmettelee.

Tilausten katkeilu koskee ainoastaan verkkopankkitunnuksilla maksaneita ja näitäkin satunnaisesti. Katkeilua on ilmennyt kaikkien pankkien tunnusten kanssa. Salo laskee, että noin 50 tilauksesta pari kolme on saattanut katketa. Luottokortilla maksettaessa tilausten teko on sujunut moitteettomasti.

Maksupalvelun toimittaja
menee vaihtoon



Suomen Gigantin mitta tuli täyteen ennen joulua, jolloin verkkokauppa kävi tavallista vilkkaampana.
Gigantissa on hilpannut konsulttia ja asiantuntijaa etsimässä vikaa. Syytä ei ole kuitenkaan löytynyt.

Niinpä Suomen Gigantti vaati koko maksupalvelun toimittajaa vaihtoon. Maksupalvelun toimittaja on ollut kaikissa Pohjoismaissa norjalainen Netaxept.

Uudeksi toimittajaksi on tulossa ruotsalainen Payex. Suomen Gigantti testaa järjestelmiä parhaillaan uuden toimittajan kanssa.

Maksupalvelun toimittaja vaihtuu samalla koko konsernissa. Gigantti-konsernin ei olisi järkevää ylläpitää kahden toimittajan järjestelmää.
Lisäksi toimittaja vaihtuu samaan konserniin kuuluvassa Markantalossa. Markantalo-ketjussa ovat samat alustat ja järjestelmät kuin Gigantissa.

– Suomi on niin edellä verkkopankkimaksamisessa niin, että koko konserni halusi tehdä tämän toimittajamuutoksen, Salo sanoo.

Tulevassa järjestelmässä ei Salon mukaan ole nykyisen kaltaisia tietokatkoksia. Asiakas ei pysty maksamaan verkko-ostosta ennen kuin Gigantin järjestelmä on saanut tilausvahvistuksen.

Kommentit

    Näytä lisää