Digitoday

1 300 kisasi parhaista verkkosivuista

Julkaistu: , Päivitetty:

Tunnetut toimijat menestyvät myös internetissä, ilmenee Suomen Parhaat Verkkosivut 2008 -kilpailun tuloksista. Kilpailun neljässä sarjassa voiton veivät Särkänniemi, Suomen Punainen Risti, Oulun kaupunki ja Leena Mantereen kotisivut.
Suomen Parhaat Verkkosivut 2008 -kilpailun voittajat on valittu. Neljässä sarjassa voitosta kilpaili yhteensä yli 1 300 sivustoa, joten kamppailu parhaan sivun tittelistä oli kova.

- Voitokkaat sivut olivat tasaisen hyviä, monipuolisia, helposti käytettäviä ja persoonallisia, valistaa Soile Haanpää kilpailun pääjärjestäjänä toimineesta NT-Mediasta.

Yritysten, ammattimaisten ilmoittajien sarjan voitti Tampereen Särkänniemi Oy www.sarkanniemi.fi-sivustollaan. Toiseksi sarjassa tuli Atria Suomi Oy www.atria.fi-sivustollaan ja kolmanneksi mainostoimisto Rientola Oy sivustollaan www.rientola.com.

Särkänniemen sivusto oli tuomariston mukaan vetoava, värikäs ja lapsenmielinen, sellainen kuin olla pitääkin. Atrian sivusto sai kehuja raikkaasta ja selkeästä toteutuksesta ja Rientolan sivu oli yksinkertaisesti erottuva.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

- Kilpailun taso oli tänä vuonna erittäin hyvä, mistä kertoo myös se, että esimerkiksi tässä sarjassa ero palkittujen sivujen saamien pisteiden välillä oli pieni.

Matkailusivujen
aatelia


Kilpailun tuomariston kuului tänä vuonna 22 tuomaria, joukossaan internet-, mainos-, markkinointi- ja viestintäalan ammattilaisia ja aktiivisia netinkäyttäjiä.

- Vaikka tuomaristo koostuikin hyvin erilaisista ihmisistä eri makuineen, parhaat sivut nousivat silti näkyviin, Haanpää sanoo.

Hyvä sivu oli kilpailun tuomariston mukaan selkeä, toimiva ja tyylikäs. Lisäpisteitä ropisi raikkaudesta, valoisuudesta ja erilaisuudesta ja moitteita puolestaan persoonallisuuden puutteesta.

Lisäksi voittoisillekin sivustoille löytyi kehittämisehdotuksia. Tuomaristo kaipaili erottuvia tuotekuvauksia, toimivampaa navigaatiota ja ajankohtaisuutta. Silloin kun nämä toiveet täyttyivät, sai sivusto kehuja.

Yritysten yleisessä sarjassa kilpailivat myös matkailusivut, ja niitä nousikin neljän parhaan sivuston joukkoon jopa kolme. Voittajaksi kiri Oulun kaupunki/markkinointi sivustollaan www.oulutourism.fi.

Sarjan kakkoseksi sijoittui Lahti Aqua Oy sivustollaan www.lahtiaqua.fi ja kolmanneksi Saimaan Matkaverkko Oy www.saimaatravel.fi -sivustollaan. Lahti Aguan sivut saivat kehuja valoisasta ja toimivasta kokonaisuudesta ja Saimaan Matkaverkon sivujen ulkoasu oli tuomariston mukaan aidosti erilainen.

Ylivoimainen
sarjavoitto


Yhdistysten ja yhteisöjen voiton kaappasi ylivoimaisesti itselleen Suomen Punaisen Ristin Veripalvelu sivustollaan www.veripalvelu.fi. Sivustoa pidettiin selkeänä ja toimivana.

Toiseksi sarjassa sijoittui Vörå-Maxmo kommun sivustollaan www.vora-maxmo.fi, jota kiiteltiin pelkistetyksi ja tyylikkääksi sivustoksi. Kolmanneksi nousi Aboa Vetus & Ars Novan sivusto www.aboavetusarsnova.fi. Heidän sivunsa olivat tuomariston mukaan raikkaat, ajankohtaiset ja vierailijansa kuin paikan päälle museoon vievät.

Yksityisten sivujen sarjan voittivat Leena Mantereen kotisivut osoitteessa www.leenamantere.net. Sivut olivat tuomariston mukaan aurinkoiset mutta asialliset.

 Toiseksi rankattiin moottoripyöräsivusto www.motot.net ja kolmanneksi Sääasema Halikko sivustollaan www.nordicweather.net.

Kilpailun parhaimmistoa palkitaan RadioNRJ:n 7 000 euron arvoisilla mainoskampanjoilla, Ålandsresorin hotellipaketeilla, MyCafe-tuotteilla ja Yrittäjälinja/-lehden ilmoitustilalla. Voittajat saavat myös Google-hakusanamainontaa.

Ensi vuonna
globaalisti


Ensi vuonna kilpailu nousee NT-Median mukaan aivan uudelle tasolle muuttuessaan kansainväliseksi.

- Ensi vuonna kilpailu jatkaa sivuilla www.websiterace.com ja starttaa samalla idealla 11 eri maassa. Lisäksi aukeaa globaali loppukilpailu, johon pääsevät jokaisen kilpailuun osallistuvan maan parhaat sivustot joka kuukausi. Tähän globaaliin kilpailuun voi osallistua mistä maasta tahansa, eli jatkossa kilpailua käydään periaatteessa maailman parhaimpien verkkosivujen tittelistä, Soile Haanpää toteaa.

Uutta kilpailua tulevat sponsoroimaan muun muassa suuret radiokanavat. Tämän kokoluokan kilpailun palkinnot tulevat Haanpään mukaan olemaan todella hyvät.

Vuonna 2008 kilpailun pääjärjestäjänä oli NT-Media Oy ja pääsponsoreina toimivat RadioNRJ, Ålandsresor, Hakukonemediat ja MyCafe. Kilpailun teknisestä toteutuksesta vastasi Webbinen T:mi. Mukana oli myös Yrittäjälinja-julkaisun kustantaja Suomen Laatukontaktit.

Kommentit

    Näytä lisää