Digitoday

Sosiaalinen media tuo friikit yrityksiin

Julkaistu: , Päivitetty:

Sosiaalinen media tarjoaa yrityksille merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia, mutta vaatii ajattelutavan uudistamista ja avoimuutta. Tietotekniikan liiton Web 2.0 liiketoiminnan näkökulmasta -seminaarissa kaivattiin myös friikkejä yritysten palkkalistoille.
TTL:n mukaan sosiaalinen media voi toimia yrityksen markkinointikanavana tai itse palveluna, mutta se tarjoaa myös tärkeän keinon kuunnella asiakasta. Sosiaalisen median kautta yritys voi tulla konkreettisesti asiakkaiden keskelle ja kiihdyttää innovointia kerättyjen ideoiden ja palautteen ansiosta.

Toisaalta yritykset eivät voi seminaarinäkemysten mukaan enää piiloutua sosiaalisessa mediassa käydyltä avoimelta keskustelulta ja yrityksiin kohdistuvalta kritiikiltä. Yritysten tulisikin uudistua keskustelevammaksi ja hyödyntää markkinoilta tuleva suora palaute ja tieto kehityksen ja innovaatioiden voimavarana.

- Web 2.0 on yrityksille melko uusi asia, ja siitä puhuttaessa liikutaan useimpien yritysten mukavuusalueen ulkopuolella, toteaa TTL:n toiminnanjohtaja Robert Serén.

- Sosiaalinen media vaikuttaa kuitenkin kaikkien yritysten liiketoimintaympäristöön, ja sen vuoksi yritysten on nopeasti herättävä näkemään Web 2.0:n vaikutukset ja liiketoimintamahdollisuudet sekä uudistuttava uusien vaatimusten mukaisesti.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Asiakas mukana
tuotekehityksessä


Seminaarissa tuli esiin, että teknologia ei ole sosiaalisen median hyödyntämisen suurin haaste, vaan käyttäjille tuotettu sisältö ratkaisee.

Web 2.0 mullistaa aikaisemman käsityksen yrityksestä arvon tuottajana ja asiakkaasta maksajana - sosiaalisen median myötä asiakas on tuotekehityksessä aktiivisesti mukana. Lisäksi sosiaalisen median käyttö on asiakkaalle useimmiten ilmaista, ja yritysten täytyykin kehittää uusia ansaintalogiikoita ja luovia tapoja herättää sosiaalisen median käyttäjän kiinnostus.

- Liiketoimintamallina sosiaalinen media ei välttämättä vaadi yritykseltä suuria rahallisia tai teknologisia panostuksia. Sosiaalisen median käyttäjien ajasta ja  huomiosta käydään kuitenkin kovaa kilpailua, ja tämän vuoksi yrityksen on pystyttävä tuottamaan sosiaaliseen mediaan sisältöä, joka tekee palvelun käyttämisestä tai mainosten vastaanottamisesta henkilökohtaisesti palkitsevaa ja hauskaa, sanoo tutkija Pirjo Näkki VTT:ltä.
 
Sosiaalisessa mediassa käytävä keskustelu on avointa, ja tämän vuoksi yritykset eivät voikaan rajoittaa sitä, mitä niistä verkossa kirjoitetaan. Sosiaalisessa mediassa yritykset törmäävät myös negatiiviseen palautteeseen. Aikaisemman suojautumisen ja viestinnän liiallisen kaunistelun sijaan seminaarissa peräänkuulutettiin avoimuutta.

Dialogi
on tärkeää



- Yritysten pitäisi hajottaa luomansa korporaatiomuurit, jotka erottavat ne asiakkaista, ja tulla asiakkaiden keskelle. Negatiivinen palaute voi olla yritykselle tärkeä voimavara tuotteiden ja toiminnan parantamiseen. Dialogi asiakkaiden ja yhteisöjen kanssa on tärkeää, selvittää toimitusjohtaja Teemu Arina Dicole Oy:stä.

Web 2.0 uudistaa TTL:n mukaan vanhat näkemykset myös oppimisesta ja koulutuksesta. Parhaita osaajia ei seminaarin mukaan enää synny pelkästään koulun penkeillä ja yrityksissä, vaan yritysten ulkopuolella on paljon internetissä itseoppineita eri alojen asiantuntijoita, joiden osaaminen yritysten tulisi hyödyntää. Luovien liiketoimintamahdollisuuksien kehittäminen sosiaalisessa mediassa vaatii myös innovatiivisia muutosagentteja.

- Niin kuin asiakkaamme totesikin, jokaisen yrityksen on varmistuttava siitä,että palkkalistoilla on riittävästi friikkejä, Arina huomauttaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Tuoreimmat
    1. Juuri nyt
    2. Asentaja-Ismo hiljensi IS:n torstaisessa vaalitentissä puoluejohtajat – IS tapasi 60-vuotiaan asentajan Tampereella ”Jos joudun työttömäksi, kuka minut työllistää?
      Kotimaa
    3. Lehtiväite: Suomi salakuunteli Trumpin ja Putinin keskustelua Helsingin huippukokouksessa
      Ulkomaat
    4. Lohta vain kerran viikossa, rinnat muokataan suuriksi palloiksi – julkkiskaunottaret kertovat nyt rehellisesti, miten kiistelty fitness-buumi levisi Suomeen
      Viihde
    5. Ensitestissä Kia Proceed Shooting Brake – haastaa rohkealla otteellaan reilusti kalliimman ”esikuvansa”
      Autot
    6. Suomessa taotaan Kiinan valtion määräyksellä olympiaurheilijoita lähes rajattomalla budjetilla – ”Suomi ei änkytä ihmisoikeuksista”
      Urheilulehden parhaat
    7. Facebook oli ensin ”kuin paratiisi”, mutta neljä vuotta sitten Joonas Konstig sulki sometilinsä: ”Kuin jonkinlainen loitsu”
      Digitoday
    8. Selvitysmies kertoo lakkautetun Kirill Babitzin säätiön taustoista – Keräsi varoja lipun­myynti­tuloista, vuoden 2010 jälkeen tapahtui ratkaiseva käänne
      Musiikki
    9. Tunti sitten
    10. Ylikonstaapeli Nina Pelkonen ymmärtää seksuaalirikoksista nousseen huolen, mutta varoittaa ylilyönneistä – ”Ei omankäden oikeutta”
      Kotimaa
    11. KSML: Ilmavoimien uusi komentaja myöntää, että Lemmenjoelta tuli lommo imagoon
      Kotimaa
    12. Yön uutiset: Lue mitä tapahtui kun nukuit
      Yön uutiset
    13. Näytä lisää