AKEn jättiurakassa alkaa kuljettajatietojärjestelmän uudistus

Julkaistu: , Päivitetty:

Kaikkien suomalaisten ajo-oikeus-, kortti- ja tutkintotiedot sisältävän kuljettajatietojärjestelmän uudistaminen on tällä hetkellä Ajoneuvohallintokeskus AKEn tärkein projekti. Sen toimittamisesta on tänään sovittu Logican kanssa.
Logican tarjous oli hinta-laatusuhteeltaan paras neuvottelumenettelyllä tehdyssä hankintakilpailutuksessa.

– Tavoiteaikataulu on tiukka, mutta vankalla sitoutumisella projektiin sekä AKEssa että Logicassa pääsemme varmasti tavoitteeseen, hankkeesta vastaava AKEn toimialajohtaja Kari Hakuli toteaa tiedotteessa.

Tärkeä työkalu
monille viranomaisille


Liikenneturvallisuuden kannalta projektia luonnehditaan ehdottoman tärkeäksi.

– Monet kuljettajakoulutusta, ajokorttien uusimista ja ajo-oikeuteen puuttumista koskevat kehittämistoiveet pystytään toteuttamaan vasta tämän kuljettajatietojärjestelmän käyttöönoton myötä, Hakuli sanoo.

Kuljettajatietojärjestelmä on tärkeä työkalu poliisille ja muille valvontaviranomaisille, kuljettajatutkintojen vastaanottajille sekä ajokorttien valmistajalle.

Sillä hallitaan kuljettajaan ja kuljettajan oikeuksiin sekä pätevyyteen liittyviä tietoja. Järjestelmä sisältää myös tiedot liikennerikkomuksista sekä ajo-oikeuden kannalta merkityksellisistä terveystiedoista. Liikenneturvallisuuden kannalta se on keskeisin tietojärjestelmä Suomessa.  

Kuljettajatietojärjestelmän toteuttaminen on viimeinen osa AKEn laajaa, vuosituhannen vaihteessa alkanutta ajoneuvoliikennerekisterin tietojärjestelmäuudistusta.

Alueellistaminen
nähdään uhkana


Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalauudistus, jossa AKE muodostaisi liikenteen turvallisuusviraston vuoden 2010 alusta yhdessä Ilmailuhallinnon, Rautatieviraston ja Merenkulkulaitoksen meriturvallisuustoimintojen kanssa, on tuonut mukanaan myös keskustelun toimintojen alueellistamisesta.

Kuljettajatietojärjestelmän valmistuminen on aikataulutettu kansallisen lainsäädännön lisäksi myös EU-tasolla: kolmannen ajokorttidirektiivin voimaantulo Suomessa vaatii osaltaan järjestelmän uudistamista. Alueellistamisen seurauksena kuljettajatietojärjestelmän ja AKEn muidenkin projektien valmistuminen aikataulussa vaarantuisi.

– Kuljettajatietojärjestelmä on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2011 lopulla. Kyseessä on siis erittäin tiivistahtinen projekti, ja henkilökunnan sitoutuminen on todella tärkeää. Mahdollinen alueellistaminen aiheuttaisi asiantuntijakadon sekä AKEn substanssi- että tietojärjestelmäpuolella, mihin ei missään tapauksessa ole varaa, Hakuli tähdentää.

– Alueellistaminen lisäisi myös projektin kustannuksia.

Logican johtaja Kimmo Koiviston mukaan liikennepalveluiden kehittämiseen liittyvät tietojärjestelmät ja palvelut ovat sekä Suomessa että kansainvälisesti Logican vahvuusalue.

– Kuljettajatietojärjestelmähankkeeseen liittyy AKEn ja Logican lisäksi myös muita järjestelmätoimittajia ja osapuolia. Saumaton yhteistyö eri toimijoiden kesken on välttämätöntä asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi, Koivisto tuumii.

Kommentit

    Näytä lisää