Pelimyynnin ennätys häämöttää

Suomen pelimarkkinat posottavat arviolta kohti uutta ennätystä, vaikka toistaiseksi on hieman jääty jälkeen viime vuoden euromääristä.

30.10.2008 17:31 | Päivitetty 30.10.2008 17:31

Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys Figma ry:n jäseniltään keräämien tietojen mukaan pelien markkina-arvo kuluttajahinnoin oli kuluvan vuoden ensimmäisen yhdeksän kuukauden aikana noin 44,9 miljoonaa euroa. Viime vuonna päästiin 46,6 miljoonaan samana aikana.

Kappalemääräisesti pelimarkkinat kasvoivat kuitenkin nyt prosentin verran yli 1,3 miljoonaan kappaleeseen. Pelialan kokonaismarkkinoita arvioitaessa on huomioitava myös Figman ulkopuolisten alan toimijoiden ja ulkomaisten ketjujen pelikauppa Suomen markkinoilla.

Figma ennustaa uutta ennätystä vertaillessaan viimeisen vuosineljänneksen julkaisulistoja edelliseen vuoteen. Kolmen viimeisen kuukauden aikana tehdään parhaimmillaan yli puolet vuoden pelimarkkinoista.

- Vuosi 2007 oli jo uskomaton meidän alalla. On ilo huomata, että pelaamisen suosio jatkuu edelleen tasaisena. Tällä vauhdilla pääsemme lähelle viimevuotisia Suomen ennätyslukuja ja taidamme mennä ohikin, Figman toiminnanjohtaja Riku Olkkonen veikkasi DigiExpon tiedotustilaisuudessa torstaina.

Lamasta ei ole kokemuksia

Suomessa ei ole kokemusta, miten esimerkiksi lama saattaisi vaikuttaa nykyisen kokoiseen pelialaan, mutta peleistä tuskin nipistetään ensimmäisenä, puhelimitse tavoitettu Olkkonen miettii.

- Uskon, että ihmiset haluavat silti viihtyä. Meidän tuotteidemme keskihinta on kuitenkin sellainen, että [pelit] eivät ehkä ole se ensimmäinen asia, mistä karsitaan.

Taloushuolien näkymättömyys Suomen pelialalla ei sinänsä ole yllättävää, sillä pelit myyvät edelleen hyvin myös Yhdysvalloissa, josta koko finanssikriisi sai alkunsa.

- Kun viihteen sisältö on riittävän hyvä, niin se pitää tuotteen kuluttajan mielessä.

PlayStation 2 edelleen vahva

Arvossa mitattuna pc-pelien ja -multimedian osuus oli tammi-syyskuussa 21,4 prosenttia, konsolipelien 78,6 prosenttia.

Konsolipelit jakaantuivat seuraavasti: käsikonsolipelit 6,2 prosenttia, edellisen sukupolven kotikonsolien pelit 24,4 prosenttia (PS2 24,3 prosenttia) ja uusimman sukupolven kotikonsoleille tehdyt pelit 48,1 prosenttia.

Uusimpien kotilaitteiden pelien suosio jakaantui edelleen tasaisesti. Microsoft Xbox 360 saavutti 16,5 prosenttia, Nintendo Wii 13,3 prosenttia ja Sony PlayStation 3 18,3 prosenttia pelien kokonaismyynnistä.

Kappalemäärin mitattuna pc-pelien ja -multimedian osuus oli alkuvuonna 39,8 prosenttia ja konsolipelien vastaavasti 60,2 prosenttia.

Pelien kappaleosuudet jakaantuivat konsoleittain seuraavasti: Xbox 360 9,3 prosenttia, Nintendo DS 3,8 prosenttia, Nintendo Wii 6,8 prosenttia, PlayStation 2 27,3 prosenttia, PlayStation 3 10,7 prosenttia ja Sony PSP 2,0 prosenttia. Ryhmä muut keräsi loput 0,3 prosenttia.

- Uusien konsolien suosio on ollut odotetunlainen. Suosio on kaksinkertaistunut vuoden aikana, ja kasvu jatkuu edelleen. Kaksi kolmasosaa suomalaisista pelaajista pelaa myös verkossa. Perinteisen pc:n lisäksi sosiaalinen verkkopelaaminen on yleistynyt konsoleilla. Suomen suosituimman pelityypin, ajopelien rinnalle pyrkivät todella vauhdilla myös musiikki- ja kuntoilupelit, pohtii Riku Olkkonen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?