Mittaa suosiosi verkkoyhteisöissä

Julkaistu: , Päivitetty:

Yhdysvaltalaisen Vitrue-palvelun tarkoituksena on mitata yritysten suosiota verkkoyhteisöissä. Verkkopalvelua voi käyttää myös oman suosion mittaamiseen.


Yhdysvaltalaisella verkkopalvelulla voi mitata, kuinka usein oma nimi mainitaan erilaisissa verkkoyhteisöissä.

Vitrue-yhtiön hakukone etsii hakukenttään syötettyä nimeä verkon yhteisösivustoista, valokuva- ja videopalveluista, blogeista ja mikroblogipalveluista, kuten esimerkiksi Twitteristä ja Jaikusta. Vitrue ei tosin luettele sivustojen nimiä.

Alun perin Vitrue on laatinut vielä beta-vaiheessa olevan hakukoneensa yritysten käyttöön, jotka haluavat mitata omaa suosiotaan yhteisöpalveluissa. Hakutuloksista Vitrue laskee niin sanotun Social Media Index -luvun eli suomennettuna verkkoyhteisöindeksin. Ainakaan tällä hetkellä haku ei mittaa, onko maininta ollut positiivinen vai negatiivinen.

Vitruen sivustolla olevassa demossa voi verrata esimerkiksi kahden eri brändin, yrityksen, tuotteen tai henkilön nimen mainintoja verkkoyhteisöissä. 

Esimerkiksi kohujulkkis ja bloggaaja Johanna Tukiainen päihittää tietokirjailija Petteri Järvisen indeksiluvuin 0,024–0,0005.

Presidentti Tarja Halonen sentään voittaa Tukiaisen luvulla 0,171. Mediabloggaaja Kari Haakana jättää taakseen Halosenkin indeksiluvulla 0,775.

Vertailun vuoksi: Yhdysvaltojen presidentinvaalin tulos on Vitruen perusteella hyvin selvä. Vertailu Barack Obama vs. John McCain päättyy lukuihin 1780–299.

Kommentit

    Näytä lisää