Digitoday

Huomionkipeys ajaa sosiaalista mediaa

Julkaistu: , Päivitetty:

Yksilöiden taistelu huomiosta mahdollistaa pienen käyttäjäryhmän aktiivisuuteen perustuvien sivustojen menestyksen.


Sosiaalisen median käyttäjän tuotteliaisuus riippuu hänen saamansa huomion määrästä.

Huomion kalastelu selittää esimerkiksi yhteisöllisen tietosanakirja Wikipedian ja videopalvelu YouTuben menestystä.

Näin ainakin väittävät it-jätti Hewlett-Packardin tutkijat Bernardo A. Huberman, Daniel M. Romero ja Fang Wu.

Ryhmä tutki johtopäätöksiään varten lähes kymmentä miljoonaa YouTube-videopalveluun ladattua videota ja liki puolta miljoonaa käyttäjää.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tutkijat tarkastelivat tilastollisesti videoiden aikaleimojen, lähettäjien ja katsojamäärien välisiä yhteyksiä.

Huomio aina
yksityistä


Aikaisemmissa tutkimuksissa on havaittu, että pieni osa käyttäjistä tuottaa merkittävän osan sosiaalisen median sisällöistä.

Se, mistä tämä pieni ryhmä ammentaa motivaationsa, on ollut kuitenkin hämärän peitossa.

Hubermanin, Romeron ja Wun mukaan vastaus on huomio.

Tutkimusryhmän mukaan sosiaalisen median muut käyttäjät maksavat aktiivisille sisällöntuottajille osoittamalla heille huomiota.

Se, että huomio on vaikeasti sosialisoitavissa oleva hyödyke, auttaa sosiaalisen median palveluita ylittämään niin sanotun yhteismaan ongelman sen digitaalisessa muodossa. 

– Käyttäjillä on tapana tulla tuotteliaammiksi, kun heidän videoitaan katsotaan totuttua useammin.

Kommentit

    Näytä lisää