Digitoday

Demoskenekin muuttuu

Julkaistu: , Päivitetty:

Digitoday haastatteli demoryhmä mfx:n kolmea edustajaa Assembly-festivaaleilla demoskenestä sekä sen muutoksesta.


– Rautaan ei ehdi enää tutustua.

Näin sanoo Uncle-X demoryhmä mfx:stä.

Koodaava yleismies Uncle-X aloitti demojen vääntämisen 1990-luvun puolivälissä liittyessään mfx:ään.

Tuolloisesta kolmen miehen ryhmästä on vuosien saatossa kasvanut noin 10 hengen kollektiivi. Ryhmän nuorempi koodaaja, Pommak liittyi joukkoon vuonna 2005.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Italialainen muusikko Dixan tuli puolestaan mukaan vuonna 1999. Hänen mukaansa Italiassa ei ole enää aktiivista demoskeneä.

Dixanilla itsellään on kuitenkin kokemusta skenestä jo 1990-luvun alkupuolelta, siinä missä Pommak aloitti demojen tekemisen vasta mfx:ään liittymisensä aikoihin.

Aikaisemmista vuosista poiketen mfx ei osallistunut tänä vuonna lainkaan Assemblyn kilpailuihin. Puolijohdevalmistaja Intelin aiemmin järjestämä demokilpailu vei porukalta mehut.

Yleensä mfx on osallistunut Assemblyn demokilpailuun noin joka kolmas vuosi. Menestystä on tullut vaihtelevasti.

Assemblyn lisäksi mfx on osallistunut tyypillisesti Stream-, Simulaatio- ja Alternative Party-demopartyille sekä Saksassa järjestettäville Breakpoint- ja The Ultimate Meeting -demopartyille.

Ryhmä on tuottanut mfx-nimellä kuluneen noin 13 vuoden aikana yhteensä noin 70 demoa ja introa.

Muutos Amigasta
PC:lle merkittävä


Dixanin mukaan demoskene muuttui jo 1990-luvulla. Kun demoja alettiin tehdä Amigan sijaan pc-koneille, laitteisto muuttui vaihtelevaksi.

Ennen demot räätälöitiin yhdelle koneelle, koska kaikilla oli samanlainen Amiga.

– Nykyään ei ole aikaa tutustua rautaan tarpeeksi, joten demojen tekeminen ei ole enää raudan mahdollisuuksilla taiteilemista. Demojen suunnittelu on muuttunut sellaiseksi, että niistä tehdään mahdollisimman kauniita käsillä olevalla raudalla, Dixan toteaa.

Muut yhtyvät mielipiteeseen. He toteavat, että siinä vaiheessa, kun rautaan pääsee tutustumaan kunnolla, se on jo muuttunut vanhaksi. Se siirtää demojen tekemisen painopistettä suunnittelupuolelle.

– Jotkut ryhmät toimivat siten, että koodaajat tekevät työkalut, joilla graafikot, muusikot ja suunnittelijat tekevät demot. Toiset ryhmät, kuten esimerkiksi me, toimivat siten, että kaikki ohjelmoidaan suoraan laitteistolle ilman erillisiä suunnittelutyökaluja, Uncle-X toteaa.

Pommak ja Uncle-X toteavat työkalujen tekemisen olevan hyvin haasteellista.

He uskovat, että joka toinen demoryhmä keskittyy työkalujen tekemiseen ja joka toinen laitteille suoraan ohjelmoimiseen.

Demoskenessä
kaikki tunnetaan

– Koodin vaihtoa ryhmien kesken ei ole paljon, Uncle-X toteaa.

Usein ryhmät kuitenkin vaihtavat keskenään ajatuksia tempuistaan. Esimerkiksi uuden efektin salat paljastetaan helposti kysyttäessä.

Peliväki ja demoskene eivät juuri ole tekemisissä keskenään Assemblyllä. Puhdasverisillä demopartyilla kaikki ovat enemmän keskenään tekemisissä.

mfx:n edustajien mukaan Assembly-kävijät kuitenkin sulkevat näyttöruutunsa ja äänentoistolaitteensa demokilpailun ajaksi helpommin kuin vaikkapa Breakpointin vierailijat.

Uncle-X:n, Pommakin ja Dixanin mukaan demoskenen keski-ikä on selkeässä nousussa.

Ryhmän alkutaipaleella 1990-luvun puolivälissä demoskeneläisen keski-ikä oli 15–20 vuotta. Nyt keski-ikä on 20–30 vuoden välillä.

Keski-ikä vaihtelee myös maittain, muistuttaa Dixan. Hänen mukaansa keski-ikä on Suomessa matalampi Saksaan verrattuna.

Kova
kynnys

Vuosiin 1994-1996 ajoittuneen kulta-ajan kaltaista tungosta demoskeneen ei enää ole, Uncle-X sanoo. Tuolloin demoskenen koko kasvoi noin kaksinkertaiseksi joka vuosi.

Nyt kynnys tulla mukaan on korkea. Aloittelevat ryhmät kohtaavat kilpailuissa konkareita, jotka ovat tehtailleet demoja 10-15 vuoden ajan.

mfx:n edustajien mukaan tulokkaat saattavat tuntea teknologian jopa paremmin kuin konkarit.

Vanhempien kokemus ja taidot demojen tekemisessä auttavat kuitenkin konkareita päihittämään tulokkaiden teokset.

Demoskene ottaa kuitenkin mielellään vastaan uusia tulokkaita, mfx:n edustajat sanovat.

– Skene on enimmäkseen melko rohkaiseva ympäristö.

– Ensimmäinen demosi on todennäköisesti huono kaikkien mielestä. Mutta jos teet toisen, kolmannen tai neljännen demon, kehityt koko ajan. Jossain vaiheessa huomaat, että olet skenessä ja tuntuu siltä, että olet aina ollut siellä, Uncle-X toteaa.

mfx:n edustajien mukaan noin kymmenen ryhmää erottuu demoskenestä edukseen.

Heidän puheestaan erottuu usein esimerkiksi saksalainen Farbrausch -ryhmä, jonka jäsenistä osa on vaikuttanut skenessä jo 1980-luvun lopulla esimerkiksi legendaarisessa Sanity-ryhmässä.

Mainintoja saavat myös kreikkalainen ASD sekä ruotsalaispohjainen Fairlight, norjalainen TBC ja suomalaiset Matt Current ja Traction.

Assembly jäämässä
Breakpointille


Viimeisten neljän viiden vuoden ajan paras laatu demoissa on ollut selkeästi Assemblyssä ja Breakpointissa, Uncle-X toteaa.

Sekä Uncle-X, Dixan että Pommak arvostavat Assemblyä. Se on heidän mukaansa merkittävä tapahtuma, jossa ryhmät pääsevät näyttäytymään.

Se on kuitenkin menettämässä asemaansa demoskenen ykköspartynä. Moni arvostaa nykyään Breakpointia enemmän.

Assembly Summer 2008

Suomen suurin demotapahtuma Assembly järjestettiin tänä kesänä 17. kerran. Digitodayn juttusarjassa tutustutaan tapahtumaan, sen tekijöihin ja demo- sekä peliskeneen. Tilaa juttusarja RSS-syötteenä!

Kommentit

    Näytä lisää