Onneton hätäkeskusjärjestelmä: valoa tunnelin päässä

Julkaistu: , Päivitetty:

Hätäkeskustietojärjestelmään tulee jatkossa saada poliisipartioiden paikkatieto, sisäministeriön työryhmä esittää uudessa raportissaan. Tietojärjestelmän laajempaa uudistusta on puuhattu jo arviolta luvattoman kauan.


Hätäkeskusten ja muiden viranomaisten yhteistyön toimintamallit tulee yhdenmukaistaa valtakunnallisesti. Viranomaisradioverkko Virven käyttö tulisi työryhmän mukaan yhdenmukaistaa, ja niin sanotut statusviestit tulisi ottaa käyttöön.

Statusviesteillä esimerkiksi poliisipartio pystyy helposti välittämään hätäkeskukseen tietoa tavoitettavuudestaan.

"Ei näin!"

Sisäministeriön tietoverkkojohtaja vakuuttaa, että jo vuosia märehditty uusi ja yhtenäinen hätäkeskustietojärjestelmä saa nyt kaivattua potkua.

- Se on pahasti jäljessä. Seitsemän vuotta on tahkottu tätä tietojärjestelmää. Ei näin, Pekka Tulokas huokaa.

Nyt ollaan päästy tilanteeseen, missä kaikissa hätäkeskuksissa on käytössä yksi versio nykyisestä tietojärjestelmästä, pois lukien Helsingin keskus, missä poliisi käyttää vielä omaa järjestelmäänsä.

Hallituksen selonteossa on vuosille 2008-2012 ajoitettu hätäkeskustietojärjestelmän kehittämisvaihe. Hätäkeskuslaitoksesta on projektissa seitsemän päätoimista henkilöä, yhteistyöviranomaisilta haetaan myöskin seitsemää henkeä, ja työhön käytetään yli tuhat konsulttityöpäivää seuraavan vuoden aikana.

- Nyt jatkokehittäminen resursoidaan niin rajusti, että pääsemme puuttumaan keskeisiin ongelmakohtiin, Tulokas toteaa.

Työryhmän esittämiä asioita on myös jo ryhdytty poliisissa toteuttamaan, esimerkkinä lyhytsanomaviestit eli statusviestit. Mutta sanomamäärän valtava kasvu poikii Tulokkaan mukaan uuden ongelman.

Virve ei kestä

- Jos viranomaiset alkavat itse suorittaa kentältä muun muassa rekisterikyselyjä enenevässä määrin, niin he tulevat todennäköisesti tarvitsemaan rinnalleen langattoman laajakaistaratkaisun, Tulokas ennakoi.

Myös työryhmä mainitsee, että käyttöön tulisi ottaa viranomaisten mobiililaajakaistaratkaisu, joka mahdollistaisi viranomaisten tukitoimintojen hoitamisen suoraan kentältä ilman hätäkeskusta.

Taustalla on se, että Virven datasiirtokapasiteetti ei yksinkertaisesti riitä.

- Se ei tule kestämään, Tulokas ennakoi. Lisää kapasiteettia pitää järjestää Virveen, mutta silti tarvittaneen oma mobiiliratkaisu viranomaisille.

Myös kulttuurillinen haaste

Pekka Tulokas kehottaa näkemään metsän puilta, kun hätäkeskustietojärjestelmän ongelmista puhutaan. Tilanne kertoo siitä, että valtakunnallista ohjeistusta ei ole ollut riittävästi. On syntynyt viisitoista erilaisella toimintatavalla, -kulttuurilla ja jokin aika sitten vielä erilaisilla tietojärjestelmillä toimivaa keskusta.

- Tavoitteena on valtakunnallinen tietokanta ja keskusten verkottaminen. Nykyisellään me emme pääse siihen. Meillä on isoja haasteita tulevina vuosina, Tulokas miettii.

Uusi numero kiireettömille puheluille

Sisäministeriön työryhmä pohti pääasiassa hätäkeskusten kiireettömien puheluiden uudelleen järjestämistä. Tehtävänä oli laatia esitys sellaisista järjestelyistä, jotka vähentävät oleellisesti hätäkeskuksiin tulevien muille viranomaisille kuuluvien puheluiden määrää.

Työryhmä ehdottaa, että käynnistetään hanke uuden 116115 -palvelunumeron käyttöönottamiseksi koko julkishallinnossa. Hätäpuheluihin vastataan omassa 112-numerossa, ja 116115-numeroon ohjattaisiin jatkossa kiireettömät neuvonta- ja opastuspuhelut.

Hätäkeskuksissa vastaanotettiin vuoden 2007 aikana noin 3,8 miljoonaa ilmoitusta. Vuosittain hätäkeskuksissa vastaanotetaan 800 000 sellaista puhelua, joita ei voida pitää hätäpuheluina. Työryhmän arvion mukaan hätäkeskuksissa sitoutuu 20-30 henkilötyövuotta kiireettömien puheluiden käsittelyyn.

Raportti luovutettiin sisäasiainministeri Anne Holmlundille torstaina.

Kommentit

    Näytä lisää