Digitoday

Nvidia tyrkyttää näytönohjainta koneen sydämeksi

Julkaistu: , Päivitetty:

Viime viikolla järjestämässään toimittajien kevätpäivässä nVidia painotti GPGPU-tekniikan ohittavan perinteisen suoritinpohjaisen tekniikan pelikäytössä. Gggup:n perusideana on näytönohjaimen suorittimen käyttö perinteisen suorittimen sijaan ohjelmien ajossa.


Hardwaresecrets.net osallistui Nvidian toimittajien kevätpäivään ja sivuston bloggaaja Gabriel kertoo sisällön painottuneen gpgpu-tekniikkaan tulevien tuotteiden esittelyn ohessa.

Gpgpu (general-purpose computation on gpus) mahdollistaa ohjelmien suorituksen näytönohjaimen suorittimessa vähentäen perinteisen suorittimen osuutta ohjelman käytössä.

CUDA-käännösohjelmaan perustuva Nvidian gpu-pohjainen suoritusten ajo tulee yrityksen mukaan painottamaan näytönohjaimen tärkeyttä pelikoneissa suorittimen asemesta.

Cuda (compute unified device architecture) on Nvidian kehittämä tekniikka joka mahdollistaa ohjelman suorituksen näytönohjaimen suorittimessa ja on toiminut Nvidian korteissa GeForce 8-sarjasta lähtien.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Pelien lisäksi muun muassa Adobe ilmoitti tukevansa tekniikkaa tulevissa ohjelmistoissaan, alkaen syyskuussa julkaistavasta seuraavasta Photoshopista.

Kolikon kääntöpuoli on se, ettei Nvidian tekniikka tule tällaisenaan toimimaan kilpailevan näytönohjainvalmistaja ATI:n tuotteissa. Lopullisten sovellusten tulisi kuitenkin pystyä havaitsemaan mikä näytönohjain koneessa on ja Nvidian kortin löytäessään ladata cuda-käännetty koodi, täten parantaen suorituskykyä.

Toinen tapahtuman tekniikkauutinen oli yrityksen pyrkimys mahdollistaa rasteroinnin ja ray tracingin toiminta rinnakkain tulevaisuudessa sen sijaan että joutuisi valitsemaan vain toisen tekniikan ohjelmaa varten.

Kommentit

    Näytä lisää