Tähän asti Apajan Playray (Suomessa Aapeli) on levittäytynyt eri EU-maihin, eksoottisena poikkeuksena Chile. Kun nyt lähdetään EU:ta edemmäs, kasvavat muun muassa haasteet palvelun sovittamiseksi paikalliseen kulttuuriin sopivaksi.
- Yritämme ennalta tarkastella, sopiiko palvelukonseptimme paikalliseen markkinaan pelaamismielessä tai maksukäytäntöjen suhteen. Ilman muuta EU:n ulkopuolisissa maissa täytyy ottaa huomioon uusia asioita kuten paikalliset käyttäjätottumukset, -ehdot ja lainsäädäntö, varatoimitusjohtaja Tiina Zilliacus sanoo.
- Siinä mielessä lokalisointivaateemme alkavat olla monimutkaisempia, eivätkä liity enää pelkästään kieleen, Zilliacus jatkaa. Hänen mukaansa Turkin lanseeraushaasteet saattavat liittyä esimerkiksi erilaisiin käytäntöihin käsitellä asiakastietoja.
Turkissa Playray-verkkoyhteisö julkaistaan yhteistyössä Internethaber-portaaliyhtiön kanssa.
Playray kerää Apajan mukaan 2,5 miljoonaa eri käyttäjää kuukaudessa. Kansainvälisille markkinoille lähteneistä suomalaisista b2c-verkkopalveluista Apajan peliyhteisöpalvelu on tällä hetkellä käyttäjämääriltään toiseksi suurin edellään Sulakkeen Habbo Hotel.