Operaattoreilta muille aloille - Digitoday - Ilta-Sanomat

Kuluttajavirasto äkämystyi tv-mainosten pieneen pränttiin

Kuluttajavirasto selvittää, että erikoistarjouksia mainostetaan televisiossa usein markkinointityylillä, jossa asiakkaan huomio kiinnitetään edulliseen hintaan, kylkiäiseen tai muuhun etuun. Sen sijaan tarjouksen ehdot ja rajoitukset näkyvät vain lyhyen aikaa pienellä kirjasinkoolla ruudun alareunassa.

Televisiomainosten pienet präntit huolestuttavat Kuluttajavirastoa.

6.3.2008 9:49 | Päivitetty 6.3.2008 15:06

Mainoksen lopussa vilahtavassa pienessä tekstissä kerrotaan yleensä kuluttajan ostopäätöksen kannalta olennaiset tiedot: palvelun tai tuotteen todellinen hinta sekä tarjouksen saamiseen tai käyttämiseen liittyvät rajoitukset. Jos nämä tiedot esitetään epäselvästi, kuluttaja saa tarjouksesta harhaanjohtavan kuvan, kuluttajavirastosta huomautetaan.

Pientä pränttiä ovat perinteisesti suosineet erityisesti operaattorit, mutta nyt ilmiö on nyt levinnyt muillekin aloille. Esimerkiksi Delta-Auto lupasi mainoksessaan huomiota herättävästi auton ostajalle kaupan päälle 1 000 euron polttoaineet. Pikkupräntissä kuitenkin kerrottiin, että etu koski vain yli 10 000 euroa maksavia autoja. K-citymarketin mainoksessa puolestaan kerrottiin näyttävästi, että asiakas saa kassalla ostoksistaan viiden prosentin pikaedun. Mainoksen lopussa välähti nopeasti tieto siitä, että edun saadakseen asiakkaan ostosten loppusumman on ylitettävä 200 euroa.

- Kuluttajille voi tarjota huippuetuja ja kaupanpäällisiä, mutta silloin on kerrottava reilusti, millä ehdoilla ne voi saada. Kuluttajalle ei saa selvitä vasta ostohetkellä, että mainoksen pääviestinä olleen edun saa vain tiettyinä ajankohtina tai että sen voi käytännössä saada vain murto-osa asiakkaista, toteaa johtaja Anja Peltonen Kuluttajavirastosta.

Pikkupräntti hämärtää myös kuluttajan hintatietoisuutta. Kun mainoksissa vyörytetään yksittäisiä edullisia hintaesimerkkejä  ja piilotellaan rajoituksia, asiakkaan on entistä vaikeampi saada selville, mitä tuote tai palvelu todella maksaa. Hän ei myöskään pysty vertailemaan tuotteita ja palveluita keskenään eikä valitsemaan itselleen parasta vaihtoehtoa.

Virasto muistutti puolitoista vuotta sitten kahdeksaa yritystä tarjousmarkkinoinnin pelisäännöistä. Näille yrityksille painotettiin, että pelkkä rajoitusten ja ehtojen kertominen ei riitä, vaan kuluttajien on todella pystyttävä lukemaan ne ilman pinnistelyä.

Osa yrityksistä korjasi mainontaansa. Lisäksi K City-Market on luvannut, että muuttaa pikaetumainostaan, jos vielä jatkaa kampanjaa tulevaisuudessa. Sen sijaan osa huomautuksen saaneista yrityksistä, kuten Delta-Auto, Plus-Tv jaR-kioski, käyttävät edelleen pikkupränttiä.

- On täysin mahdollista rakentaa mainoskampanja, joka on sekä lainmukainen että kuluttajaa kiinnostava. Olennaisia tietoja ei ole silloin väkisin sullottu mainoksen loppuun, vaan asia on ratkaistu jollain muulla tavalla. Esimerkiksi Tele Finland ohjaa ulkomainoksessaan kuluttajat hakemaan lisätietoja liittymästä ilmaisella tekstiviestillä. Myös vakuutusala on perinteisesti välttänyt pienen präntin sudenkuopat, mainitsee Peltonen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?