Digitoday

Ylen Jungner tyrmää teräväpiirron

Julkaistu: , Päivitetty:

Vaikka teräväpiirtotelevisioiden myynti on kasvussa, Ylen pääjohtaja Mikael Jungner lupaa, etteivät valtakunnan pääkanavat muutu teräväpiirtoisiksi ainakaan ennen vuotta 2016. Ei Suomen teitäkään rakenneta muutaman huippu-Mersun vuoksi uudelleen, Jungner sanoo.


Yleisradion pääjohtaja Mikael Jungner lupaa, etteivät nykyiset valtakunnan pääkanavat muutu HD- eli teräväpiirtokanaviksi ainakaan ennen vuotta 2016.

Jungnerin mukaan voidaan puhua yhtiön tuntemasta "yhteiskuntavastuusta".

Yhtä hyvänä syynä on teräväpiirtotekniikan hinta.

– Ja kuluttajamarkkinat. Ne eivät teräväpiirtoa vielä tällä hetkellä kaipaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Pääjohtajan mukaan HD-lähetysten tekniikka on "vielä niin lapsenkengissä, että on aikaista arvioida, että pitäisikö siihen mennä oikeastaan lainkaan".

Jungner viittaa teräväpiirto-tekniikan jatkuvaan kehittymiseen, ja "nyt jo messuilla esiteltävään" HD:n seuraajaan, UHD:hen, (ultra high definition).

– Kannattaa maltillisesti miettiä hyödyt ja haitat, ja mitä uutta teknologiaa on nurkan takana tulossa. Vuoden 2016 jälkeisessä maailmassa voi olla järkevää mennä suoraan ultra-HD:hen.

Mahdollisuus teräväpiirtokanavien lähettämiseen avautuu vuoden 2010 jälkeen, kun jo loppuneet analogisten kanavien taajuudet saadaan uusiokäyttöön.

Mikään kotimaisista tv-kanavista Yleisradio, MTV3 ja Nelonen eivät ole innokkaita uusimaan tuotanto- ja lähetystekniikkaansa pienestä syystä, eivätkä ensimmäisenä.

Yleisradio uusii kalustoaan HD- eli teräväpiirtokelpoiseksi sitä mukaa, kun nykyinen kalusto kuluu loppuun.

Yhtiö myös tutkii ja testaa teräväpiirto-lähetyksiä, aluksi olympialaisten ja muiden urheilulähetysten yhteydessä.

– Pilotti- ja ehkä pidempiaikaisten kokeilujen kautta HD-mahdollisuus voi tulla lisäpalveluna. Siitä, tuleeko Yleltä oma teräväpiirtokanavansa, tehdään päätökset vuoden 2010 korvilla.

Kansa kuitenkin ostaa teräväpiirto-televisioita.

– Hifisteille, joilla on isot taulu-tv:t, on jo nyt saatavissa hd-dvd-tarjontaa ja satelliitti- ja kaapelikanavia, Jungner huomauttaa.

Hän sanoo, ettei Suomen teitäkään rakenneta uudelleen muutaman huippu-Mersun vuoksi.

Satelliittikanavia markkinoivalla Canal Digitalilla on seitsemän teräväpiirtokanavaa, joukossa muun muassa Discovery ja National Geographic. Kaapeliyhtiö Welho tarjoaa tällä hetkellä neljää teräväpiirtokanavaa, ja lisää on tulossa tämän vuoden aikana.

Sekä satelliitti- että kaapelikanavien myynti on kasvussa.

Pelottaako Yleisradiota, että katsojat valuvat kilpailijoille?

– Ei pelota. Vaikka kaapeli- ja satelliittikanavapakettien myynti on kasvussa, niiden katselu ei ole kasvanut samassa suhteessa. Sieltä ei sitä paitsi tule Ylen kotimaista draamaa eikä kotimaisia asia- ja lastenohjelmia, Jungner näpäyttää.

– Ylen viesti on, että ihmiset, jotka ovat nyt juuri siirtyneet digiaikaan, voivat huoletta luottaa siihen, että heidän laitteillaan näkyy ohjelmaa vuoteen 2016 saakka.

Kommentit

    Näytä lisää