Kuluttajavirasto: Lupa tarvitaan kännykkään markkinoinnissa

Kuluttajaviraston mukaan markkinoinnissa ovat yleistyneet erilaiset markkinointimuodot, joissa kuluttaja osallistuu omilla toimillaan tietokoneen tai matkapuhelimen avulla yrityksen tuotteiden ja palveluiden markkinointiin.

15.1.2008 9:58 | Päivitetty 15.1.2008 9:20

Viraston mukaan tyypillinen esimerkki on niin sanottu kerro kaverille –menetelmä, jossa kuluttajat välittävät tuotevinkkejä, tutustumistarjouksia, kilpailukutsuja tai muita vastaavia markkinointiviestejä tutuilleen sähköpostilla tai tekstiviestillä.

Kuluttajavirastosta huomautetaan, että lainsäädännössä on haluttu suojata kuluttajien yksityisyyttä ja mahdollisuutta määritellä itse sen rajat. Siksi on pidetty tarpeellisena erottaa teksti- ja sähköpostiviestit muista markkinointikanavista.

Sähköisen viestinnän tietosuojalaki edellyttää, että sähköiseen suoramarkkinointiin on pääsääntöisesti ensin pyydettävä lupa viestin vastaanottajalta. Jos sähköistä suoramarkkinointia lähetetään ilman etukäteistä suostumusta, markkinointia on perinteisesti pidetty kuluttajansuojalain nojalla sopimattomana.

Viraston mukaan kerro kavereille –menetelmää on käytetty kiertämään sähköistä suoramarkkinointia koskevia säännöksiä. Kun yritykset valjastavat yksityishenkilöitä lähettelemään markkinointiviestejä kavereilleen, ne katsovat, että viestin lähettäjä ei silloin ole yritys eikä kuluttajalta tarvitse pyytää viestien lähettämiseen etukäteen lupaa. 

Suoramarkkinointia valvovat viranomaiset, tietosuojavaltuutettu ja Kuluttajavirasto/kuluttaja-asiamies ovat nyt yhdessä linjanneet sitä, milloin kerro kaverille –markkinoinnille on saatava vastaanottajalta etukäteen suostumus ja milloin sitä ei tarvita.

Ennakkosuostumusta ei tarvita silloin, kun kerro kaverille -palvelun pääasiallisena sisältönä on yksityishenkilöiden keskinäinen viestintä ja mielipiteiden vaihto. Jos kyse on yrityksen valmiiksi laatimasta viestistä, jonka kaveri vain välittää eteenpäin, suostumus on aina hankittava. Myös viestin lähettäjätietojen ja otsikon on oltava sellaisia, että niiden perusteella viesti näyttää kahden yksityishenkilön väliseltä yhteydenpidolta.   

Jotta yrityksen ei tarvitsisi pyytää ennakkosuostumusta, se ei voi myöskään luvata viestin lähettämisestä mitään palkintoa tai etua, kuten mahdollisuutta osallistua arvontaan tai parantaa omia voittomahdollisuuksia. Viestin lähettämisestä tai lähettämättä jättämisestä ei ylipäänsä saa aiheutua kuluttajalle mitään seurauksia. Lisäksi viestin lähettävän henkilön on saatava tietää lähettämänsä viestin sisältö.

Tietosuojavaltuutettu on koonnut periaatteet linjaukseen, jonka perusteella se tulee arvioimaan kerro kaverille –markkinointia tapauskohtaisesti viestin vastaanottajan näkökulmasta.

Kuluttajavirasto/kuluttaja-asiamies on puolestaan soveltanut samoja periaatteita omassa kerro kaverille –markkinointia koskevassa linjaratkaisussaan. Molemmat viranomaiset toivovat, että elinkeinoelämä osoittaa vastuullisuutensa ja ottaa linjaukset huomioon toiminnassaan.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?