Esitysnäytöt pimeiksi - Digitoday - Ilta-Sanomat

Huonosti käyttäytyvät bloggaajat – katso video

Amerikkalaisblogi Gizmodo kepposteli Motorolan kustannuksella CES-messuilla. Nokia aikoo kuitenkin puhua bloggaajille jatkossakin. Yleisesti ottaen teknologia- ja elektroniikkablogien vaikutusvalta kasvaa.

Teknoblogi Gizmodon kirjoittajat keppostelivat CES-elektroniikkamessuilla sulkemalla kymmeniä näyttöruutuja.­

11.1.2008 15:06 | Päivitetty 11.1.2008 16:33

Vuoden 2008 CES-messut sujuivat, kuten aina ennenkin: puheita, tuotelanseerauksia, myyntityötä, asiakkaiden tapaamista, blaa blaa blaa. Tai näin olisi käynyt, mikäli Gizmodo-teknologiablogin kirjoittajia ei olisi kutsuttu paikalle.

Bloggaajien tympeästä kohtelusta suivaantuneet Gizmodon kirjoittajat päättivät tehdä kepposen messujärjestäjille. TV-B-Gone-kaukosäätimillä aseistautuneet bloggaajat sulkivat kymmeniä ja kymmeniä näyttöruutuja kesken yritysten tuote-esittelyjen. Lopuksi he sijoittivat kepposesta kuvaamansa videon Gizmodon nettisivuille.

Bloggaajien mukaan CES-suostui vastahakoisesti kutsumaan bloggaajia messuille. Esimerkiksi bloggaajille tarjotut pienet tilat sijaitsivat paljon kauempana kuin toimittajien tilat, Valleywag-blogi kertoo.

Gizmodon kepponen on aiheuttanut huolta bloggaajien maineesta. CNET-uutissivuston Rafe Needleman arvioi, että Gizmodolla voi olla vaikeuksia saada kutsua tilaisuuteen ensi vuonna. Pahimmassa tapauksessa sama kohtalo uhkaa myös keppostelusta viattomia bloggaajia.

Eräs Gizmodon uhreiksi joutuneista oli kännykkävalmistaja Motorola.

Nokian multimediayksikön viestintäpäällikkö Sari Lönnqvistiltä ei heru ymmärrystä kepposelle. Hän pitää kepposta "epämiellyttävänä yllätyksenä" ja "ei-toivottavana-käytöksenä".

– Jokainen, joka on joutunut puhumaan isoille ihmisjoukoille tietää, että tekniikka saattaa pettää ilman kepposteluakin, Lönnqvist sanoo.

Gizmodon CES-kepponen ei kuitenkaan ole säikäyttänyt Nokiaa, ja Lönnqvist aikoo puhua bloggaajille siinä missä toimittajillekin Barcelonan Mobile World Congress -tapahtumassa.

Lönnqvistin mukaan suositut teknologiablogit ovat tärkeä sidosryhmä Nokialle, ja suurin osa niistä on ulkomaisia. Suomessa teknologiaan keskittyneet blogit sijaitsevat hänen mukaan usein it-lehtien yhteydessä. Ulkomailla on enemmän yksittäisten freelancereiden pitämiä blogeja.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?