Viranomaiset vaativat Telialta selvitystä sähköpostikatastrofista

Tukholma - Asiakkaidensa meilejä runsain mitoin hävittänyt Telia ei vieläkään tiedä, mitä oikeastaan tapahtui ja miksi 300 000 asiakkaan viestiliikenne seisahtui kahdeksi vuorokaudeksi. Nyt selitystä vaativat jo viranomaisetkin.

Sähköpostinsa menettäneille asiakkaille riittää Telian mukaan lohduksi 200 kruunun lahjakortti, jolla voi tehdä ostoksia yhtiön omissa myymälöissä.

7.1.2008 14:24 | Päivitetty 7.1.2008 14:20

Telian sähköpostikatastrofi herättää Ruotsissa kiperiä kysymyksiä. Maanantaina aamupäivällä vastauksia ryhtyivät operaattorilta peräämään myös viranomaiset. Posti- ja telehallitus ilmoittaa haluavansa selvityksen tapahtuneesta samoin kuin toimista, joihin Telia tämän pohjalta ryhtyy.

Operaattorin toimia arvioidaan PTS:n tiedotteen mukaan vertaamalla niitä toukokuussa 2007 annettuun yleisluonteiseen suositukseen siitä, millaisin "jatkuvin ja järjestelmällisin" toimin teleoperaattorien tulee turvata sähköisen viestinnän toimivuus.

Posti- ja telehallinnossa tapahtunutta luonnehditaan nykytietojen pohjalta "vakavaksi". Mitään vertailun mahdollistavaa rekisteriä vastaavista vikatilanteista ei kuitenkaan ole tarjolla.Maanantaiaamuna Telian verkkosivuilla odotti asiakkaita viesti, jonka mukaan sähköpostiliikenteen ongelmat on nyt korjattu, mutta "sisäänkirjautumisessa voi yhä esiintyä ongelmia". Telian mukaan sähköpostitileihin ei pitäisi tehdä muutoksia vaan asiakkaiden tulisi ongelmatilanteissa odotella jonkin aikaa ja yrittää sisäänkirjautumista sitten uudestaan.

Vielä maanantaina aamupäivällä Telia ei kyennyt kertomaan tapahtuneen syystä enempää kuin eilenkään. Mikä oikeastaan aiheutti postipalvelimen totaalisen romahduksen torstaina iltapäivällä ja miksi varmuuskopioitakaan ei voitu hyödyntää, selviää sunnuntaina käynnistetyissä sisäisissä tutkimuksissa. Kun syyt ovat tiedossa, lupaa Telia ryhtyä toimiin vastaavien vahinkojen ehkäisemiseksi.

Kaikkiaan jopa 300 000 asiakkaan sähköpostiliikenteen kahdeksi vuorokaudeksi seisauttanut ja varmuudella ainakin 30 000 sähköpostitiliä parin viikon viesteistä tyystin tyhjentänyt palvelinrikko on saanut monet kyselemään, onko yhtiön lupaama 200 kruunun eli runsaan 21 euron lahjakortti riittävä korvaus. Sillä voi kaiken lisäksi tehdä ostoksia vain Telian omissa myymälöissä.

Telian mediaviestintää hoitava Ola Kallemur toteaa Aftonbladetissa julkaistussa haastattelussa, että hyvitykseen tyytymättömät voivat viestiä näkemyksensä yhtiölle tavanomaisia teitä, mutta korvaus, jota Telia tarjoaa on mainittu lahjakortti. Senkin saadakseen asiakkaan on vastattava operaattorilta lähiaikoina saapuvaan sähköpostiin.

Kiinnostuitko Ruotsin tapahtumista?

Tutustu Digitodayn Absolut-blogiin

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?