Digitoday

Professori käänsi Wikipedian opiskelukäytön päälaelleen

Julkaistu:

Wikipedian kopiointi koulutehtäviin ja palautustöihin on aiheuttanut päänvaivaa ympäri maailmaa. Washington-Bothellin yliopiston professori Martha Groom on keksinyt kääntänyt ongelman toisin päin. Nyt Wikipedia joutuu murehtimaan sinne omiaan kirjoittavista opiskelijoista.
Professori Martha Groom esitteli tutkielmien piristyskeinoaan tietotekniikan hyödyntämiseen opetuskäytössä keskittyvässä Educause 2007 -tapahtumassa Yhdysvalloissa.

Ympäristöasioita opettava Groom pyrki kehittämään motivoivamman tarkoituksen korkeakoulutason tutkielmille, jotka yleensä lukee ainoastaan kurssia vetävä professori. Groom toivoi Wikipediaan kirjoittamisen motivoivan opiskelijoita, koska tekstit saavat todennäköisesti laajemman yleisön ja ne auttavat yhteistä hyvää.

Groom antoi kahdelle luokalle tehtäväksi globalisaatiota ja kestävää kehitystä käsittelevien Wikipedia-artikkeleiden teon. Ensimmäisen luokan opiskelijat kirjoittivat artikkelit yksin ja toisessa opiskelijat kirjoittivat ryhminä. Kaikista opiskelijoista ainoastaan yksi koki, ettei prosessi ollut vaivan väärti.

Professori on sitä mieltä, että lopputuloksen taso ylittää ylivoimaisesti perinteiset koulututkielmat.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Wikipedian yhteisö ei ollut lopputuloksesta aivan yhtä innoissaan. Yksi opiskelijoiden kirjoittamista artikkeleista poistettiin vuorokauden sisään julkaisusta. Neljä muuta artikkelia poistettiin laajan keskustelun jälkeen ja niiden sisältö yhdistettiin aiempiin artikkeleihin. Lisäksi osa artikkeleihin liittyvästä keskustelusta oli töykeää.

Käytännön puuhassa suurimmaksi ongelmaksi muodostui opiskelijoiden kirjoittama rakenteen kuvaus ja muotoilu Wikipedien käyttämällä merkkaustavalla. Lisäksi opiskelijat tarvitsivat ohjausta ja valvontaa tietosanakirjamaisessa kirjoitustyylissä.

Wikipedia-tehtävät opettivat opiskelijoita lähteen luotettavuuden tunnistamisessa, tekijänoikeuksien alaisten teosten käytössä, viittausten teossa ja etsimään sopivia ja Wikipediasta puuttuvien aiheiden kirjoittamista.

Prosessi vaati perinteistä koulututkielmaa enemmän panostusta myös Groomilta. Hän myös huomasi, että ryhmissä kirjoitetut artikkelit auttoivat, sillä ryhmissä opiskelijat auttoivat ja neuvoivat toisiaan paremmin.

Esimerkkejä kokeilussa syntyneistä englanninkielisistä Wikipedia-artikkeleista:


Kommentit

    Näytä lisää