Televisioyhtiöt ryttäävät ministeriön TV-tutkimuksen

Julkaistu:

Liikenne- ja viestintäministeriön tänään julkistama tutkimus TV-tarjonnan määrästä ja laadusta suututti tasapuolisesti sekä Ylen että kaupalliset kanavat.
Svenska social- ja kommunalhögskolan analysoi ministeriön laskuun TV-tarjontaa viime vuoden keväällä ja syksyllä neljän viikon ajan, ja päätteli sen perusteella että suomalaiset saavat kotimaisilta maksuttomilta kanavilta eniten urheilua ja viihdettä.

– Kovin suuria muutoksia ei viime vuosina ole tarjontaan tullut. Kaupallisten kanavien monipuolisuus on hieman vähentynyt, ja kokonaistarjontaa on kaventanut myös musiikkikanava The Voicen ja Urheilukanavan tulo, kertoo tutkimuksen koonnut KTM Minna Aslama.

Tutkimuksen julkaisutilaisuudessa keskiviikkona Voicen ja Urheilukanavan edustajat moittivat tutkimusasettelua jyrkästi. Heidän mielestään erikoiskanavien tulo päinvastoin monipuolistaa ohjelmatarjontaa.

– Monipuolisuuden väheneminen ei ollut meille arvotus- tai arvostuskysymys, kyse on sisältöjaottelusta, puolusti Aslama.

– Tällaisistä tutkimustuloksista ei ole kaupallisille yhtiölle juuri mitään hyötyä, nämä ovat kaikkien tietämiä asioita, sanoo Nelosen toimitusjohtaja Juha-Pekka Louhelainen.

Vaikka tutkijoiden mielestä Yleisradion tarjonta oli säilynyt hyvin monipuolisena, sielläkin viihteellisen aineiston osuus oli kasvanut.

Yleisradion TV1;n ohjelmajohtajan Riitta Pihlajamäen mielestä tutkimus on tehty vääränä ajankohtana.

– Neljän arviointiviikon ajalle osuivat Torinon olympialaiset, mikä muutti Ylen ohjelmakaaviota valtavasti. Tämän perusteella esimerkiksi voi tulkita, että Yle on vähentänyt lastenohjelmia, vaikka todellisuudessa kyse oli kisa-ajan poikkeusjärjestelyistä, Pihlajamäki huomauttaa.

– Toivottavasti ministeriö ei käytä tätä paperia minkään kovin tärkeän viestintäpoliittisen päätöksenteon pohjana, sillä siihen siitä ei ole, Pihlajamäki vitsailee.

Social- och kommunalhögskolanin professori Ullamaija Kivikuru puolustaa tutkimuksen lyhyttä seuranta-aikaa ja hidasta valmistumista rahanpuutteella. Ruotsissa vastaavanlaisiin mediatutkimuksiin tilaajat antavat kuulemma paljon enemmän varoja.

– Silti tulosten tulkinnoista väitellään sielläkin samalla tavalla, Kivikuru huomauttaa.

Viestintäministeriötä ilahduttaa kotimaisen ohjelmatarjonnan hyvä määrä. Valtakunnallisten kanavien ohjelmistosta 65 prosenttia tehdään Suomessa. Tämäkään tulkinta ei ole yksiselitteinen.

– Toivottavasti tutkijat eivät muuten luokittele ulkomaisia formaattiohjelmia, chatteja ja ruutukilpailuja samalle viivalle muun kotimaisen ohjelmatuotannon kanssa. Tietysti nekin tehdään kotimaassa, mutta jotain eroa sisällössä sentään on, Riitta Pihlajamäki sanoo. 

Kommentit

    Näytä lisää