Gartner Symposium/ITxpossa - Digitoday - Ilta-Sanomat

Vistaan turhautunut äiti läksytti Ballmeria

Steve Ballmer puhui Vistan lisäksi muun muassa kilpailusta Googlen kanssa.

Julkaistu: 12.10.2007 10:53, Päivitetty 12.10.2007 13:32

Microsoftin komentaja Steve Ballmer otti vastaan täyslaidallisen Windows Vistaan turhautuneelta äidiltä, joka sattui myös olemaan tutkimusyhtiö Gartnerin analyytikko.

Analyytikko Yvonne Genovese kertoi Orlandon Gartner Symposium/ITxpossa asentaneensa Windows Vistan tyttärelleen hänen pyynnöstään pian käyttöjärjestelmän markkinoille tulon jälkeen.

Lavalla ollut Steve Ballmer tokaisi pitävänsä tyttärestä jo heti kättelyssä, mihin Genovese vastasi "et tule pitämään hänen äidistään noin kahden minuutin päästä".

Analyytikko sanoi palanneensa Windows XP:n käyttäjäksi kokeiltuaan Vistaa kaksi päivää. XP:ssä kun kaikki vain yksinkertaisesti toimii. Genovese katsoo, että hänen kokemuksensa Vistasta heijastelee monien muiden tuntemuksia, joiden mukaan Vista on hankala käyttöönotettava.

Ballmer puolustautui muun muassa toteamalla, että Vistan tietoturva on kärsinyt vähemmän kolauksia ensimmäisen puolen vuoden aikana verrattuna aiempiin käyttöjärjestelmäjulkaisuihin. Hän myös huomioi, että joillekin asiakkaille tärkeintä on varmistaa, että kaikki heidän tarvitsemansa seikat, kuten laiteajurit, ovat kunnossa ennen Vistaan siirtymistä.

Ballmer myönsi, että laiteajureita ei saatu valmiiksi toivottua määrää ennen Vistan julkaisua.

Windows Vista tuli surullisen kuuluisaksi ennen julkaisuaan alati pettävän aikataulun vuoksi. Ballmer sanoi, että Microsoft on jatkossa ehkä enimmäkseen hiljaa kuluttajatuotteistaan ennen niiden julkaisua. Hänen mukaansa yllätys on itse asiassa arvokas asia markkinoilla.

Steve Ballmer ennusti lisäksi, että moni Microsoftin tuote ei koskaan muutu täysin selainpohjaiseksi.

Steve Ballmer myönsi niin ikään auliisti symposiumissa, että hänen yhtiönsä on selvästi Googlea jäljessä niin haussa kuin mainonnassakin. Töitä tehdään kovasti tilanteen muuttamiseksi.

Gartner katsoo, että Microsoftin ja Googlen taisto ei tuota yhtä selvää voittajaa tai häviäjää. Molemmilla yhtiöillä on runsaasti rahaa ja fiksuja ihmisiä tärkeillä päättäjän paikoilla. Molemmat yritykset todennäköisesti vaikuttavat suuresti toistensa avaintuotealueisiin.