Itil-huippukonferenssi Helsingissä: - Digitoday - Ilta-Sanomat

Suomikin heräsi Itiliin

Itilin omaksuminen on ollut Suomessa muita Pohjoismaita tahmeampaa. Itilin uusi versio julkaistiin toukokuussa, ja sen myötä Suomi on kuronut eron kiinni, IT Service Management Forum Finland ry uskoo.

Jaakko Kuosmanen luotsaa itSMF Finlandia, joka edistää it-palveluiden hallinnan parhaita toimintatapoja.

11.10.2007 12:00 | Päivitetty 11.10.2007 12:48

- Itilin kolmas versio kuvaa edellistä versiota vahvemmin tietotekniikan ja liiketoiminnan keskinäistä integraatiota. Suomi on ollut muita Pohjoismaita jäljessä Itilin hyödyntämisessä, mutta on nyt kirimässä muiden maiden etumatkaa kiinni, sanoo itSMF Finland ry:n puheenjohtaja Jaakko Kuosmanen tiedotteessa.

- Erityisen kiinnostuneita Itilin uudesta versiosta tuntuvat olevan ulkoistuspalvelujen tarjoajat ja ulkoispalvelujen käyttäjät, joille se tarjoaa yhteisen kielen toimia.

Itil eli IT infrastructure library on standardi ict-palveluiden liiketoimintalähtöiselle johtamiselle. Se on käytännössä kokoelma ict-palvelujohtamisen parhaita käytäntöjä, jotka on testattu käytännössä ja hyviksi havaittu useissa organisaatioissa maailmanlaajuisesti.

Itil V3:n ydin koostuu viidestä kirjasta, jotka kuvaavat palveluiden koko elinkaarta palvelustrategian luomisesta, niiden suunnitteluun, käyttöönottoon, tuottamiseen ja jatkuvaan kehittämiseen.

Miksi sitten Suomessa Itilin juurtuminen on ollut vaikeampaa?

- Vaikea sanoa, sillä Suomessa ollaan yleensä kiinnostuneita erilaisista metodologioista. Ehkä syynä on se, että Itil on ollut isojen globaalien organisaatioiden suosima, ja Suomessa yritykset ovat pienempiä, Kuosmanen pohtii.

Helsingissä järjestettiin tänään ict-palvelujohtamista ja Itiliä käsittelevä konferenssi, joka keräsi yhteen keskeisiä Itil V3 - kirjojen kirjoittajia ja asiantuntijoita pääarkkitehti Sharon Taylorin johdolla.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?