Cgm kattaa laajalti web 2.0:n ilmiöitä, kuten blogit, podcastit, wikit, tuotearvostelut ja suositukset. Gartnerin tutkimuksen mukaan kuluttajien luoma media uhkaa vähentää perinteisen median vaikutusmahdollisuuksia kuluttajien käytökseen.
- On selvästi olemassa suuri joukko kirjoittajiksi, toimittajiksi, muusikoiksi, valokuvaajiksi ja näytelmäkirjoittajiksi havittelevia ihmisiä, jotka eivät ole löytäneet kanavaa perinteisen median arvoketjuista, Gartnerin tutkimusjohtaja Adam Daum sanoo.
Tämä ihmisjoukko saa voimansa halvasta tietotekniikasta viraalimarkkinoinnista ja uusista jakelukanavista. Siirtymä median kulutuksessa ja luomisessa on yllättänyt monet organisaatiot, Gartner katsoo.
Kahtiajako odottaa
Tutkimusyhtiön mukaan tulevaisuus tuonee tullessaan sekä ammattimaisesti tuotetun sisällön nimeen vannovia kuluttajia että niitä kuluttajia, jotka omaksuvat cgm:n pysyvästi osaksi omaa mediakokemustaan.
Gartner kartoitti tilannetta Ranskassa, Iso-Britanniassa ja Yhdysvalloissa. Adam Daumin mukaan suurin osa cgm-väestä ei kuitenkaan itse tuota sisältöä. Lisäksi valtaosa kuluttajien luomasta sisällöstä syntyy sosiaalisen vuorovaikutuksen oheistuotteena tarkoituksellisen tuottamisen sijaan. Esimerkkejä tästä ovat muun muassa neuvojen antaminen sekä muistojen ja omien mieltymysten jakaminen internetissä.
Tutkimusyhtiöllä on ohjeenpoikanen perinteiselle medialle: nykyään cgm:n tuottaja saa panoksestaan vastineeksi automatisoidun "kiitos"-viestin, hyvä jos sitäkään. Sisältöä luoneelle kuluttajalle tulisi keksiä parempia kannustimia.