Nokia ja suomalaiset mobi-tv:n sisällöntuottajat esittelivät tänään juuri myyntiin tullutta Nokia N77-tv-puhelinta ja siihen saatavissa olevia ohjelmia.
Nokian mobiilitelevisiosta vastaava Harri Männistö luonnehti uutta tv-puhelinta ”main stream” -tuotteeksi, joka ei vielä ole varsinainen massamarkkinatuote. Toinen myynnissä olevan kännykkä-tv N92 sen sijaan sijoittuu kalliiden, kehittyneiden multimedialaitteiden joukkoon. N77 maksaa vajaat 400 euroa, mutta N92 tuplasti enemmän.
N77:ssä on 16 miljoonaa väriä esittävä 320 x 240 pikselin näyttö. Kuva on tarkka ja sävykäs.
Suomalaisen mobi-tv:n kokeiluvaiheessa kerrottiin, että mobi-tv:lle varattuun kaistaan mahtuisi 50 erillistä kanavaa. Raution mukaan kanavien lukumäärä vähennettiin 30:een, koska sillä tavalla saatiin parannettu kuvan laatua.
Multimediatietokoneena N77 on suositun N73:n sisarlaite. Dvb-h-virintä lukuun ottamatta suurimmat ero ovat näytön värien määrässä ja kameran tarkkuudessa. N77:stä puuttuu myös muutamia muita piirteitä kuten esimerkiksi infrapunayhteys.
N73:n näytössä on 18-bittinen värimaailma eli sen tukee 262 000 väriä. N77 käyttää 24 bittisiä värejä eli se pystyy esittämään yli 16 miljoonaa väriä.
N77:n kamerakenno tallentaa kaksi miljoonaa pikseliä kun N73:ssa on 3,2 megapikselin kamera.
Ulkomuodoltaan ja painoltaan puhelimet ovat lähes identtisiä.Yksi radio, kolme tv-kanavaa
Neljännes Suomen väestöstä on tällä hetkellä kännykkä-tv:n sisätilapeiton piirissä. Ohjelmaa lähettävät MTV3 Media ja Nelonen Media ja sen lisäksi SBS Finland, jolla on kotimaista musiikkiviihdettä esittävä The Voice -kanava ja vastaava radiokanava.
Dvb-h-verkossa lähetettävä radiokanavan ominaisuuksiin kuuluu myös kuvien lähettäminen. SBS Finlandin Leena Ryynänen sanoo, ettei kuvan lähettäminen radio-ohjelman yhteydessä tee siitä missään tapauksessa televisio- tai videolähetystä.
Ryynäsen mukaan dvb-h on nykyistä fm-radiota kehittyneempää tekniikkaa, jolla on muun muassa parempi sisäkuuluvuus.
- Uskon, että brändi ratkaisee mediamarkkinoilla. Meidän pitää olla mukana kaikissa kanavissa, Ryynänen sanoo. Hän muistuttaa myös, ettei radio saa jäädä ainoaksi analogiseksi saarekkeeksi, kun muu mediamaailma muuttuu digitaaliseksi. Kanavien digitalisoiminen avaa myös uusia liiketoimintaratkaisuja.
Ryynänen muistuttaa myös, että dvb-h-lähetysten mukana rradioilta poistuu toimiluparumba. Dvb-h:ssa riittää ilmoituksen antaminen Viestintävirastolle. Yhden dvb-h-televisokanavan kaistalle mahtuu neljä radiokanavaa.
MTV3 Median kuluttajapalveluista ja uusista liiketoiminnoista vastaava johtaja Juha Mustonen ja Nelonen Medialla vastaavissa tehtävissä oleva Kaapo Seppänen ovat yksimielisiä television tulosta mobiilikanaviin. Molemmat yhtiöt ovat panostaneet 3G-televisioon. Kummallakaan ei ole aikomusta luopua siitä vaikka yleisradiolähetykseen perustuva mobi-tv tulee yleiseen käyttöön.
Molemmat suuret kaupalliset kanavat luottavat vahvasti maksu-tv:n tuloon ja suureen merkitykseen nimenomaan mobiilikanavassa.
Lähitulevaisuudessa yhtiöt ovat valmiita rukkaamaan ohjelmakarttaansa niin, että se palvelee nykyistä paremmin kännykkä-tv:n katsojia esimerkiksi työmatkaliikenteen aikana. Tämä tarkoittaa uutisten, urheilun ja tiettyjen suosikkiohjelmien tarjontaa aamun ja iltapäivän ruuhkatuntien aikaan.
Mustonen viittaa suomalaisen mobi-tv:n kokeilun aikaisiin arvioihin siitä, että kannattavaan toimintaa tarvittaisiin noin 100 000 katsojaa. Nykyisellään MTV3 Handy kerää 3G-tv-kanaville noin 12-15 000 viikkokävijää.