Viidesosa suomalaisista maksu-tv-asiakkaina

Viidesosa suomalaisista kotitalouksista seuraa television maksullisia kanavia, kertoo Viasat Finlandin maajohtaja Jarkko Nordlund.

| Päivitetty

Nordlundin kokoamien tietojen mukaan tällä hetkellä noin 450 000 suomalaista seuraa maksu-tv-lähetyksiä. Heistä satelliiteissa on kiinni 120 000, maanpäällisessä digi-tv:ssä 150 000 ja kaapelissa 180 000 ihmistä. Kaikkiaan Suomessa on 2,3 miljoonaa kotitaloutta, joista 1,3 miljoonaa on kiinni kaapeliverkoissa ja miljoona maanpäällisessä televisiovastaanotossa. Maksu-tv-operaattoreista satelliittivastaanoton markkinajohtajana on ollut Canal Digital ja kaapeliverkoissa Canal+. Maanpäällisissä yhteyksissä uusi tekijä Plus TV on saanut 100 000 asiakasta.

Suomen maksu-tv-markkinoiden haastaja Viasat on osa Modern Times Groupia, joka on listattu Tukholman pörssiin.

-Haemme voimakasta kasvua Suomessa kaikissa jakeluteissä. Maanpäällisessä vastaanotossa emme ole mukana, mutta se kiinnostaa kovasti. Kaapeliverkossa tarjoamme ilmaista katseluaikaa monipuolisella kaapelipaketillemme ja satelliittivastaanotossa olemme haastaneet Canal Digitalin Tuoreen MTV3-maksukanavien yksinoikeussopimuksen avulla.

Maajohtajan mukaan yhtiön pääkysymys Suomen satelliittiasiakkaille on, että näkyvätkö televisiossasi formulat, ralli ja muu viihde.  Sopimus MTV3-kanavista Viasat aloitti maaliskuussa MTV3:n uusien maksukanavien satelliittijakelun. Mukana ovat MTV3 MAX, MTV3 Leffa ja MTV3 Fakta –kanavat. Syyskuun alussa tarjontaa täydennetään Subtv Juniorilla.

Sopimus on Nordlundin mukaan osa Viasatin uutta strategiaa, jonka tavoitteena on yhtiön nostaminen yhdeksi Suomen johtavista maksutelevisioyhtiöistä. Jakelusopimuksen myötä muun muassa Formula 1 ja rallin MM-sarja näkyvät satelliittikotitalouksiin yksinoikeudella Viasatin satelliittijakelun kautta.

Satelliittikanavien seuraamiseksi tarvitaan Viasat-tilaus, oma lautasantenni sekä satelliittivastaanotin. Yli 50 viihdekanavaa sisältävän Viasat Kulta -satelliittipaketin hinta kestotilauksena on 39,95 euroa kuukaudessa. Nordlund korostaa, että tilausetuna asiakas saa kaikki tarvittavat laitteistot, oman lautasantennin sekä niiden asennuksen veloituksetta.

Maajohtaja kertoo, että Viasta on tehnyt myös sopimukset National Geographicin sekä Disneyn kanavista, jotka mukaan yhtiön satelliittitarjontaan.- Olemme markkinahaastaja ja haluamme toimia sen mukaan. Tarkoitus on olla kaikessa kilpailukenttää tehokkaampi ja joustavampi.

Nordlundin laskelmien mukaan Viasatin markkinaosuus Suomen satelliittimarkkinoilla on noussut noin 30 prosenttiin, ja loput 70 prosenttia kuuluu Canal Digitalille. Uutta tekniikkaa Viasat on tuomassa uutta tekniikkaa asiakkailleen hitaammin kuin Canal Digital. Nordlundin mukaan hänen yhtiönsä lähtee mukaan teräväpiirtolähetyksiin ja laajakaistatelevisioon ensi syksynä.

-Olemme edenneet asiakkaiden tarpeiden mukaan, eikä uusimmalla tekniikalla ole vielä kuin marginaalista kysyntää isoilla markkinoilla. Esimerkiksi kaapelivastaanotossa vajaa puolet ei ole vielä edes siirtynyt digi-tv-standardiin. Päähuomiomme on perusdigitalisoinnissa.

Nordlundin mukaan Viasatin kasvu oli viime vuonna huomattavasti alan kasvua voimakkaampaa.

-Jatkamme sisältöön, markkinointiin ja kaapeliyhtiöyhteistyöhön panostamista entistä voimakkaammin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?