Digitoday

Pelatkaa, mutta älkää jääkö koukkuun

Julkaistu: , Päivitetty:

Veikkauksella on Alkon ongelma: pelaamista pitäisi edistää mutta koukkuun jäämistä ehkäistä.


Veikkauksen odotetaan tuovan valtiolle noin neljäsataa miljoonaa euroa vuodessa jaettavaksi taiteen, tieteen, liikunnan ja nuorisotyön kesken. Viime vuonna tuotto-odotus ylitettiin, ja samoin oletetaan käyvän tänäkin vuonna.

Myös Alkon raha kelpaa valtiolle, mutta viinasta koituu myös menoja. Huolehtivan valtion tapaan Suomen valtio haluaa myös huolehtia, ettei pelaamisesta, vaikkapa nettipokerista, tulla riippuvaiseksi. Siinähän saattaisivat mennä rahat ja terveys.

Veikkaukselle ei ole mitään nettipokerin käynnistämistä vastaan. Tilanteen selkiytymistä odotellessaan se kehittää muita pelejä ja pelikanavia. Se oli maailman ensimmäinen pelaamista verkossa tarjonnut peliyhtiö, ja ensimmäisen live-vetonsa se toi mobiilitelevisioon vuonna 2004. Kun yleensä vedonlyöntikohteet sulkeutuvat tapahtuman käynnistyessä, live-veto alkaa yhtä aikaa kohteen käynnistyessä.

Kulttuuri mukaan Veikkauksen peleihin

Tähän saakka live-vetokohteet ovat olleet urheiluotteluita, mutta nyt Veikkaus astuu ajanvietemarkkinan markkinatilajohtaja André Noël Chakerin mukaan kulttuurin saralle. 12.5.2007 on nimittäin mahdollista lyödä livenä vetoa Euroviisukisan etenemisestä - kenelle Suomi antaa 12 pistettä, paljonko pisteitä Norja saa ja miten ylivoimainen voitosta tulee. Kysymykset vaihtuvat kisan edetessä. Veikkaus tekee kysymykset.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

- Tämä on meille pilotti, ja jos se onnistuu, laajennamme tarjontaa muihinkin viihde- ja kulttuuritapahtumiin.

Chaker esitteli palvelua Elisan 3G-liittymä- ja laitetilannetta käsittelevässä tilaisuudessa viime viikolla. Elisan toimitusjohtajan Veli-Matti Mattilan mukaan 3G-palvelujen käyttäjät ovat kiinnostuneita sähköpostin, kartta- ja reittipalvelujen sekä internetin saamisesta kännykkään.

Veikkaus sen sijaan uskoo kännykkäpelaamisen yleistyvän.

- Internet- ja mobiilipelit ovat jo meille hyvä bisnes, ja varsinkin mobiilipelien pelaaminen yleistyy nopeasti, Chaker sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää