Testin mukaan kodinkonekaupan palvelun laatu heittelee voimakkaasti ja usein kuluttajan täytyy olla myyntitapahtuman aktiivinen osapuoli.
MikroBitti-lehden testi selviti 120 testiostajan voimin kodinkonekaupan palvelualttiutta.
Testiasiakkaiden tehtävä oli ostaa enintään 1 500 euron hintainen taulutelevisio, joka oli varustettu digivirittimellä.
Asiakaspalvelun taso heilahtelee tolkuttomasti
–Televisiokaupassa asiakaspalvelun taso heilahtelee lähes tolkuttomasti. On paljon todella päteviä myyjiä, mutta toisaalta myös toinen ääripää on vahvasti edustettuna, sanoo Jukka Rastas myynnin tutkimiseen erikoistuneesta Palvelu Plussasta. Se toteutti tutkimuksen.
Hänen mukaansa marketeissa televisioiden "ilmeisesti kuvitellaan myyvän itse itsensä".
Ostajan täytyy toimia aktiivisesti
MikroBitin päätoimittajan Otto Aallon mukaan myyjät eivät hevin käy kyselemään asiakkaiden tarpeita, vaan näiden täytyy itse olla aktiivisia.
Aalto viittaa siihen, että analogiset lähetykset loppuvat pian, ja kuluttajien on ostettava digitekniikkaa.
– Kova kysyntä näyttää huonontaneen palvelualttiutta kautta linjan.
Tutkimuksen tulokset julkaistaan MikroBitin seuraavassa numerossa, joka ilmestyy 2. huhtikuuta.