Hän muistutti, että vasta 8,5 prosenttia kuluttajista, joilla on mahdollisuus ladata musiikkia puhelimiinsa todella tekee niin.
– Miksi vain 8,5 prosenttia? Minäpä kerron miksi: se on kallista, monimutkaista ja hidasta. Meidän täytyy tehdä kaikkemme muuttaaksemme tämän.
Hänen mukaansa on tehtävä töitä sen eteen, että käyttäjäkokemusta saadaan paremmaksi.
– Pitää edetä lauluista ja soittoäänistä videon, äänen, tekstin yhdistelmään.
Bronfman pitää turhauttavana sitä, että käyttöliittymät ovat vielä melko riittämättömiä saumattoman kokemuksen luomiseen.
– Meidän pitää pystyä luomaan musiikista, soittoäänistä, taustakuvista ja videoista saumaton, yhtenäinen kokemus.
Hän kiitteli sitä, että kaikki suurimmat matkapuhelinvalmistajat ovat tälläkin viikolla julkistaneet Barcelonassa musiikkipuhelimia. Pääjohtaja mainitsi tutkimuksesta, jonka mukaan vuoteen 2010 mennessä mobiilimusiikin markkinat kasvavat 32 miljardiin dollariin, kun tänä vuonna luku on 9 miljardia.
– 3G-laitteiden ja sitä kehittyneempien laitteiden avulla mobiilimusiikilla on mahdollisuus räjähdysmäiseen kasvuun.
Warner Music julkisti tänään Barcelonassa strategiset kumppanuudet kahden operaattorin, Orascomin ja Telenorin kanssa. Niiden tarkoituksena on tuoda sisältöä mobiililaitteisiin muun muassa Lähi-idässä, Pohjois-Afrikassa ja Etelä-Aasiassa.
Bronfman uskoo, että kehittyvät markkinat ovat iso mahdollisuus myös musiikkibisnekselle. Siellä kasetteja ja cd-levyjä on myyty pitkälti piraatteina.
– Siellä voimme siirtyä mobiilimusiikkiin suoraan yli kasettien ja cd-levyjen.
Tekijänoikeuskysymykset ovat musiikkibisneksen ikuisuusaihe. Bronfmanin mukaan mobiililaitteissakin tarvitaan kopiosuojausta, mutta sen ei pitäisi hankaloittaa käyttäjäkokemusta.
– En kannata sitä, että suojauksia ei olisi, mutta näiden asioiden täytyy olla tasapainossa.
Bronfmanin kanssa samassa tilaisuudessa puhui myös suomalaissyntyinen Mika Salmi, joka vetää digitaalisen median yksikköä MTV Networksilla. Salmi on Bronfmanin kanssa yhtä mieltä siitä, että yksinkertaisuus on avainsana mobiilimedian jakelussa.
Hänen mielestään yksinkertaisuutta pitäisi lisätä paitsi käyttäjäkokemuksessa, myös alan bisnesmalleissa.
Toistaiseksi mobiilimainonta on varsin pientä ja tulot perustuvat siihen, että käyttäjä maksaa sisällöstä.
– Mainonta on kuitenkin tärkeää, koska se on meidän päätulonlähteemme.
Salmen mukaan kehitystä pitää vielä tapahtua teknologiassa ja operaattoreiden toiminnassa, jotta mobiilimainonta saisi vauhtia. Ongelman myönsi myös brittioperaattori Vodafonen pääjohtaja Arun Sarin eilisessä puheessaan.
– Matkapuhelin eroaa internetistä siinä, että maksujärjestelmät ovat olemassa. Mutta uskon, että tilaa on myös mainoksille. Pitää vain katsoa, miten ne yhdistää.