Tilanne muuttui - Digitoday - Ilta-Sanomat

Nokia-yhteistyö tuo Red Hatin Suomeen

Vaikka Linux on lähtöisin Suomesta, ei sen bisneskäytössä olla täällä mitenkään maailman huippua. Mutta tilanne nopeasti muuttunut ja Linux-tarjonnan määrä kasvaa vauhdilla.

Petri Maanonen käynnisti Red Hatin Suomen toimiston jo viime vuoden puolella. Yhtiö tekee Linux-yhteistyötä naapurinsa Nokian kanssa.­

1.2.2007 8:42 | Päivitetty 1.2.2007 8:15

Novellin rinnalle Suomeen on tullut se toinen Linux-jakelujen markkinajätti Red Hat. Yhtiö aloitteli Suomen toimintaa viime vuoden lopulla, ja perusti toimiston Keilaniemeen Koneen torniin. Syytä Suomeen tuloon ei tarvitse etsiä naapuritonttia kauempaa. Red Hat teki marraskuussa sopimuksen Nokia Networksin kanssa Linux-yhteistyöstä. Nokia käyttää Linuxia operaattorilaitteiden alustana, ja hankkii Red Hatilta esimerkiksi koulutusta ja tukipalveluita.

Mutta Suomeen tulolla Red Hat pyrkii myös kosiskelemaan aivan tavallisia suomalaisia yrityksiä. Houkuttimena on varsinkin kustannustaso, ja uudenlainen ajattelutapa lisensoinnissa.

- Asiakkaat maksavat vain siitä mitä haluavat ja käyttävät. Jos asiakas ei tunne tarvitsevansa tukipalveluita, hän voi silti käyttää avoimen lähdekoodin ohjelmistoja. Kun hän haluaa tukea, voimme keskustella mikä tukimalli olisi hänelle paras, kertoo Red Hatin Suomen toimiston vetäjä Petri Maanonen.

Linux-tuen myyminen ei ole nappikauppaa. Vuoden perustukipaketin yhdelle palvelimelle saa muutamalla satasella, mutta paras tuki järeämmälle koneelle voi maksaa parikin tuhatta euroa. Linux-tukitoiminnan kypsyydestä kertoo jotain se, että alalla on jo päästy kovan kilpailun makuun.

Oracle yllätti Linux-markkinat

Oracle yllätti Linux-markkinat lokakuussa ryhtymällä kauppaamaan Red Hat Linuxin tukea, ja myyntiaseena oli heti myös hinta. Oraclen mukaan päätarkoitus on vahvistaa Linuxin yrityskäyttöä, joka on keskeistä Oraclen strategialle. Ainakin Suomessa yhtiöt etenevät varsin sopuisissa merkeissä.

- Jotkin isot yritykset eivät ole uskaltaneet lähteä mukaan Linuxiin tuen vuoksi. Koko Oraclen grid-ideologia on perustunut Linuxin käyttöön, joten näimme että tälle asialle pitää tehdä jotain, kertoo teknologiapäällikkö Jaripetri Kalske Oraclelta.

Hän selittää, että Linux-tuessa oli Oraclen mielestä puute, joka vaivasi varsinkin suurempia asiakkaita. Järjestelmissä ilmeneviin ongelmiin ei ole välttämättä saanut pikakorjausta, vaan korjaus liitettiin Linuxin seuraavaan väliversioon mikä merkitsi suurempaa asennustyötä. Oraclen parhaassa tuessa asiakkaille luvataan ongelmiin nopeita pikakorjauksia. Kalsken mukaan moni yritys oli heti kiinnostunut Oraclen Red Hat -tuesta, ja Suomessakin on tehty jo useita kauppoja.

- Kulisseissa Linux-tukea on tehty aikaisemminkin, ja Linuxissa on paljon Oraclen koodia. Meillä on ollut kasassa satojen ihmisten Linux-tiimi jo kymmenen vuotta, valottaa Kalske Linuxin merkitystä yhtiölle.

Linuxissa tukipalvelun laatu on elinehto

- Oracle on meille edelleenkin erittäin suuri kumppani, sanoo Red Hatin Maanonen.

Hänen mukaansa Red Hat ei ole juurikaan menettänyt tukisopimuksia Oraclelle. Myös Red Hat lupaa päivityksiä käyttöjärjestelmän vanhempiin versioihin, joten siinä mielessä tukisopimuksissa ei olisikaan eroa. Itse asiassa tukipalvelun korkea laatu on koko Red Hatin elinehto.

- Perinteisesti tukipalveluiden ensimmäinen ja toinen taso ovat kampoja jotka perkaavat tapauksia ylöspäin. Usein ongelma ratkeaa vasta kolmannella tasolla. Meillä jo kaikki ensimmäisen tason tukihenkilöt ovat Red Hat -sertifioituja, ja 90 prosenttia tapauksista ratkeaa heti ensimmäisellä kerralla. Meidän täytyykin panostaa tuen kyvykkyyteen, sillä se on meidän myyntiargumenttimme ja siitä tulevat tulomme, kertoo Maanonen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?