Digitoday

Nettimoguli Mika Salmi kulkee omia polkujaan

Julkaistu: , Päivitetty:

MTV Networksin suomalaisvahvistus on aina ollut edellä aikaansa. Nyt osaaminen pääsee tiukkaan testiin.
Minulta odotetaan valtavasti, Mika Salmi naurahtaa toimistollaan San Fransiscossa.

- Teenpä mitä tahansa, se ei ole tarpeeksi

Takana on ensimmäinen työpäivä MTV Networksin Global Digital Median pääjohtajana - tehtävä, johon Salmi nimitettiin viime viikolla pitkään jatkuneen spekuloinnin päätteeksi.

Uudella johtajalla on seuraava vuosi aikaa tehdä digiviihteen dinosaurukseksi pilkatusta mediatalosta yhtä suosittu kuin musiikkikanava MTV oli 20 vuotta sitten. Missio, jota moni pitää mahdottomana.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

- En välitä siitä, mitä muut ajattelevat. Aloitan puhtaalta pöydältä, mutta tiedän, ettei tätä moni kadehdi.

Suomesta Mika Salmi lähti kolmevuotiaana, kun ammattijääkiekkoilijana työskennelleen isän työ vei Yhdysvaltoihin.

Salmi valmistui Wisconsinin yliopistosta vuonna 1987, josta tie vei New Yorkin kautta Ranskaan kauppakorkeakouluun.

Opiskelun ohella Salmi työskenteli levy-yhtiö EMI:n palveluksessa.

Pariisissa Salmi löysi pieneltä kaapelikanavalta hauskoja, kummallisia juonenkäänteitä sisältävät leffapätkät. Kipinä syttyi: Salmesta tuli lyhytelokuvafriikki.

Seattleen palattuaan Salmella oli liikeidea: yritys, joka luo nettiin viihdevälipaloja.

Hän keräsi ystäviltä ja perheeltään kasaan miljoonan dollarin alkupääoman ja perusti atomfilms.comin, ensimmäisen lyhytelokuvien ja animaatioiden ostamiseen sekä markkinointiin erikoistuneen nettisaitin.

Nettikuplan puhjettua vuonna 2001 Atom yhdistyi online-pelejä levittävään Shockwaveen.

Syntyi Atom Entertainment, Yhdysvaltain suurin yksityinen verkkoviihdeyritys, jonka sivustoilla pistäytyy kuukausittain yli miljoona surffaajaa.

Ostotarjouksia edelläkävijä sai vuosien varrella runsaasti. Myöntävästi Salmi vastasi vasta viime elokuussa MTV Networksille, joka osti Atomin kylkeensä 200 miljoonan dollarin hintalapulla.

Digiviihdemogulin missiona on luoda MTV Networksista vakavasti otettava kilpailija nuorten suosimille verkkosivuille, YouTubelle ja MySpacelle.

- MTV:n nettipalvelut ovat tällä hetkellä vanhanaikaisia. Minun tehtävänäni on nykyaikaistaa niitä niin, että saiteistamme tulee relevantteja, Salmi muotoilee.

Hän myöntää, että kymmenen vuotta sitten pesti MTV:llä ei olisi tullut kysymykseenkään.

- Olisin ilman muuta vastannut kieltävästi. Nyt suuret mediatalot ovat muuttuneet niin, että elämme erittäin mielenkiintoista aikaa. Nään tämän ainutlaatuisena mahdollisuutena.

Synnyinmaassaan nettimoguli vierailee vähintään kerran vuodessa.

- Suomi tuntuu niin puhtaalta joka suhteessa. Elämä on siellä niin paljon rauhallisempaa ja jollain tavalla syvempää. Elintasokin on jo Yhdysvaltain luokkaa, ellei parempikin, Mika Salmi pohtii.

Kommentit

    Näytä lisää