Markkinat kahdeksankertaistuvat viidessä vuodessa - Digitoday - Ilta-Sanomat

IDC: Iptv leviää Länsi-Euroopassa, sisältö kynnyskysymys

Länsi-Euroopassa on tutkimuslaitos IDC:n mukaan yli 30 teleyhtiötä tarjoaa iptv-palveluita. Vuoden lopulla palvelut löytyvät jo alueen joka kolkasta, mutta panostus sisältöön on äärimmäisen tärkeää.

Maxisat on toimittanut Maxinetti nimistä iptv-palvelua jo parin vuoden ajan pääkaupunkiseudulla.

31.10.2006 7:58 | Päivitetty 31.10.2006 1:03

IDC arvioi, että Euroopan iptv-markkinoiden arvo on tällä hetkellä viitisensataa miljoonaa dollaria. Vuotuinen kasvuvauhti on 71 prosenttia ja markkinoiden arvo kasvaa ennusteen mukaan 4,3 miljardiin dollariin vuonna 2010.

Seuraavan viiden vuoden aikana iptv:n penetraatio kotitalouksissa kasvaa nykyisestä prosentista yhteentoista prosenttiin. Suurin kasvu tapahtunee maissa, joissa iptv on jäljessä muista Euroopan maista, kuten Ranskassa, Italiassa ja Espanjassa.

IDC kuitenkin huomauttaa, että iptv tarvitsee suuria investointeja verkkoihin sekä sisältöön. Teleyhtiöillä on vastassaan uudet kilpailijat, maksu-tv:tä tarjoavat yhtiöt.

- Iptv-tarjoajien tulee muistaa, että sisältösopimuksien neuvottelu on monimutkaista ja aikaaviepää. Neuvottelut saattavat kestää odotettua pitempään, johtaja Jill Finger Gibson totesi lehdistötiedotteessa.

IDC arvioi myös, että iptv-infrastruktuuri antaa palveluntarjoajille uuden alustan, jolla voi tarjota käyttäjien valmistamaa sisältöä ja perustaa verkkoyhteisöjä. Sellaisten yhteisöjen kuin YouTuben ja MySpace.comin suosio osoittaa, että video on yhtälailla viestintä- kuin viihdevälinekin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?