IT ja liiketoimintaprosessit - Digitoday - Ilta-Sanomat

Gartner: Nokia tienraivaaja it-uudistuksissa

Suomalainen Nokia on tienraivaaja tietohallinnollisissa muutoksissa, jotka lomittavat it:n liiketoimintaprosesseihin, arvioi markkinatutkimusyhtiö Gartnerin tutkimusjohtaja John Mahoney.

26.10.2006 9:46 | Päivitetty 26.10.2006 9:51

Mahoneyn mukaan kauppaketju Tescolta Nokialle tullut John Clarke on pystynyt hyvin uudistamaan Nokiaa.

- Uskon, että Clarcen nimitys viime vuoden lopulla oli merkki siitä, että Nokia halusi muutosta. Nyt se on johtavana suuryhtiö maailmassa viemässä tietohallinnon muutosta, jossa tehtävät jakaantuvat kahteen osaan. Osa it- henkilöstöstä pitää järjestelmiä yllä ja loput etsivät parempia it-pohjaisia liiketoimintaratkaisuja.

Mahoney korostaa, että, että 60 prosenttia maailmanlaajuisista yrityksistä on vuoteen 2012 mennessä samassa tilanteessa.

-Tietotekniikkaorganisaatiot kokevat seuraavan viiden, kuuden vuoden aikana mullistuksia, jollaisia ei ole ollut 15 vuoteen. Muutpoksen pohjalla ovat liiketoimintarpeet, it:n arkipäiväistyminen, muutokset työskentelyoloissa, säädökset ja tietoturvahuolet.

Kaikki eivät pääse sinne

Gartnerin tutkimusjohtajan mukaan kaikki suuryritykset eivät lähde tälle tielle ainakaan aluksi.

-Monet isot yritykset, jotka eivät lähde tälle tielle, huomaavat vaikeuksia edessä.

Tietotekniikka tulee Mahoneyn mukaan suurennuslasin alle. Hän korostaa, että vuonna 2012 tietotekniikka mainitaan yhtenä menestystekijänä ainakin 50 prosentissa suuryrityksistä.

-Vastaavasti it-esteitä syytetään sitten epäonnistumisista.

Jokainen it-organisaatio joutuu tutkimusjohtajan mukaan muuttumaan.

- Prosessi alkoi jo viime vuonna, mutta siitä tulee kriittinen menstystekijä seuraavan kuuden vuoden aikana. Uudenlainen organisaatiotyyppi on nousemassa esiin, ja siinä näemme it:n siirtyvät teknologianäkökulmasta liiketoimintaprosesseihin ja –suhteisiin.

Mahoney ei näe, että yrityksillä ovat edessä tekniikkaosaajien irtisanomiset.

-Muutos on vähittäinen, orgaaninen. Järjestelmien käytännön hallinnointi ja ylläpitäminen on rutiinityötä, joka tarvitsee edelleen tekijänsä.

Liikaa tekniikkaa

Mahoney korostaa, että rutiinitehtävien lisäksi pitää ymmärtää liiketoimintaa, ja se voi olla vaikeaa nykyorganisaatioille.

-Tietohallinnot ovat vielä liian tekniikkakeskeisiä. Tarvitaan uudenlaista osaamista, jossa keskeisiä ovat uusien bisnesalueiden etsiminen, myynti ja markkinointi. Kyse on oikean tasapainon löytämisestä.

Mahoneyn mukaan tällä hetkellä noin 40 prosentissa it-ratkaisujen takana ovat päätöksentekijät, jotka ymmärtävät sekä bisnestä että teknologiaa. Hän arvioi, että prosenttiluku nousee 75:een vuoteen 2012 mennessä.

Tutkimusjohtaja toivoo yritysten ylimpiin johtoelimiin teknologiatietämystä taloustiedon ja markkinoinnin rinnalle.

-Nokia on hyvä esimerkki siitä kuinka voidaan menestyksellisesti yhdistää toisiinsa insinööritieto ja bisnestarpeet. Samantyyppinen yhdistelmä saattaa viedä eteenpäin myös muita isoja yrityksiä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?